Kolumni: Imatra, ympyröiden kaupunki

Kai Skyttä

Kolumni: Imatra, ympyröiden kaupunki

Lomaviikkojen sateiden lisäksi takuuvarma kesän merkki Imatralla on se, että jossain päin kaupunkia pompsahtaa taas maan pinnalle uusi liikenneympyrä eli kiertoliittymä.

Tai ei nyt oikeastaan varsinaisesti pompsahda. Saareksiinmäen kiertoliittymääkin rakennettiin viime kesänä kuin Iisakin kirkkoa.

Kun valvonta on vähäistä, on meno paikoitellen aivan holtitonta.

Tulihan se lopulta valmiiksi, vaikka siihen se mäki sisäkaistalle jäikin.

Parranpärinää nämä liikenneympyrät aina kuitenkin autoilevassa kansassa aiheuttavat.

Teboilin baarissa on varmaan hartaasti pohdittu sitä, kuinka niissä oikein pitäisi ajaa ja mikä niille on oikea nimi.

Koska uudessa tieliikennelaissa puhutaan vanhaan malliin vain liikenneympyrästä, on varmaan jo aika kuopata maan alle tuo nimihirviö kiertoliittymä. Se kuulostikin aivan jonkin komitean keksimältä.

Mansikkalan liikenneympyröiden tarpeellisuutta en epäile ja viiden tien risteyksessä Karhumäellä ympyrä varmaan sujuvoittaa liikennettä.

Napinkulman risteykseenkin on liikenneympyrä suunnitelmissa piirretty. Se on vähän kuin pyörän keksimistä uudelleen.

Napinkulmassahan oli iso liikenneympyrä 1970-luvun alkuvuosiin asti. Kun Helsingintie rakennettiin, paikalle pystytettiin liikennevalot. Sittemmin risteyksestä vielä suljettiin Lappeentie eli myöhemmin Koskenparras autoliikenteeltä.

Napinkulman risteyksessä liikennevalot ovat nykyisellään aivan toimiva ratkaisu. Ne antavat myös jalankulkijoille vihreillä selkeän kulkuajan risteyksen yli kahdelta puolelta. Risteyksen ylittäjiä kun saattaa olla ruuhkaksi asti esimerkiksi ennen ja jälkeen koskinäytöksen.

Pääsihän siitä Napinkulmasta jalankulkija tien yli silloin vanhan liikenneympyrän aikaankin. En nyt kyllä ihan tarkkaan muista, että miten ja millä riskillä.

Yhden toivomuksen haluaisin Imatran liikenneasioista päättäville esittää. Lisätkää pysäköinnin valvontaa. Kun valvonta on vähäistä, on meno paikoitellen aivan holtitonta.

Autoja pysäköidään milloin mihinkin, usein aivan suojatien eteen. Ne saattavat olla siinä koko päivän, peittävät näkyvyyden ja lisäävät suojatien käyttäjien onnettomuusriskiä. Tähän vaivaan parkkisakko olisi hyvä lääke.

Jarmo Hämäläinen

jarmo.hamalainen@uutisvuoksi.fi

Kirjoittaja on Uutisvuoksen iltatuottaja.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet

Luetuimmat

Kommentoidut