Erään somekohun tarina ja sen opetus

Hannu Ojala

Erään somekohun tarina ja sen opetus

Erään pienen kaupungin Facebook-ryhmässä kuohui ja tyrskysi. Fiksusta keskustelusta lähtenyt keskustelu alkoi lyödä aaltoja vesilasin reunojen yli nopeasti. Moni suuttui ja loukkaantui, pettyi ja ja harmistui. Kuka sensuroi ja miksi? Kenen nimi on loattu ja miten tilanteen voisi korjata?

Kohun ensimmäinen näytös nähtiin, kun ryhmässä ihmeteltiin eräälle ikäryhmälle esiintymään hankitun henkilön valintaa. Olisiko tyyppi nyt ihan sopiva kyseiselle ikäryhmälle, rumine sanoineen ja asenteineen? Syntyi keskustelu, jonka seurauksena siihen tarttui myös paikallislehti. Kun lehden juttu oli julkaisua vaille valmis, huomattiin, että keskustelunavaus oli yllättäen kadonnut. Kuin tuhka tuuleen. Toimittaja alkoi selvittää asiaa. Kuka viestiketjun poisti? Ketjun aloittaja kielsi poistaneensa aloitusta, mutta samalla kohteliaasti pyysi, jos asiasta ei kirjoitettaisi mitään.

Siitä alkoi kohun seuraava kohtaus.

Toimittajia ohjaavat journalistin ohjeet, joita tulee noudattaa. Niiden mukaan toimimista valvoo Julkisen sanan neuvosto, joka voi väärin toimitussa tilanteessa antaa toimitukselle langettavan päätöksen. Se on päätös, jota jokaisessa toimituksessa vältetään kuin ruttoa.

Journalisti on vastuussa ennen kaikkea lukijoilleen. Heillä on oikeus tietää, mitä yhteiskunnassa tapahtuu. Facebook-keskustelu herätti runsaasti kiinnostusta ja keskustelua, puolesta ja vastaan. Koska se kuohutti monia paikkakuntalaisia, oli se perustellusti uutinen, johon myös paikallislehti tarttuu.

Tiedonvälityksen sisältöä koskevat ratkaisut on tehtävä journalistisin perustein. Tätä päätösvaltaa ei saa missään oloissa luovuttaa toimituksen ulkopuoliselle. Sen vuoksi ei ole mahdollista, että uutinen jätettäisiin julkaisematta jonkun toisen ihmisen pyynnöstä.

Uutisen julkaisun jälkeen myrsky puhkesi koko mittaansa. Se puhkui ja puhisi. Syyttävä sormi alkoi osoittaa ryhmän ylläpitoa kohden, joilla ei todellisuudessa ollut asian kanssa mitään tekemistä.

Haukuttiin ja pahoitettiin mieliä.

Osa kolme. Journalistin ohjeissa sanotaan, että olennainen asiavirhe on korjattava viipymättä. Koska ketjun aloittaja oli kieltänyt poistaneensa keskustelun, saattoi jutusta ymmärtää, että poistaminen oli tapahtunut toisen tahon puolesta. Siinä tapahtui virhe, joka oikaistiin viipymättä todellisen tilanteen selvittyä.

Jotta kohu ei olisi ollut turha, on hyvä miettiä mitä siitä voisi ottaa opiksi?

Älä valehtele.

Älä tuomitse toista, ennen kuin olet täysin varma siitä, mikä asioiden todellinen laita on.

Ole ystävällinen.

Kohtele ihmisiä sosiaalisessa mediassa, niin kuin kohtelisit heitä oikeassakin elämässä.

Journalistin ohjeisiin voi tutustua kokonaisuudessaan täällä

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet

Luetuimmat

Uusimmat uutiset

Kommentoidut