Katukanava: Jäitä hattuun venekanavassa, Mitra!

Jarmo Hämäläinen

Olli Ruokonen kirjoittaa Katukanavassa, että Vuoksen kanavahankkeessa pitäisi laittaa jäitä hattuun. Kuvituskuva.
Olli Ruokonen kirjoittaa Katukanavassa, että Vuoksen kanavahankkeessa pitäisi laittaa jäitä hattuun. Kuvituskuva.

Mitra johtajansa Lasi Nurmen mukaan (UV 30.12.2020) haluaa venekanavan. Mietitäänpä.

Todellinen veneilykausi on lyhyt. Silloin veneilijä haluaa luonnon helmaan grillailemaan, ei kaupunkien rantaan. Miksi seilata tänne Imatralle, Saimaan pussin pohjalle, kauaksi luonnon veneilyrannoista, ja vieläpä käyttämään jotain tee-se-itse sulkutekniikkaa. Ja käynnin jälkeen suluttamaan veneensä takaisin avoveteen.

Sulutus veisi varmasti vähintään tunnin per sivu, eli pari tuntia plus paluun veneilyväylille. Lisäksi saatat joutua jonottamaan, jos kanavassa on ennen venettäsi menossa tai tulossa joku toinen. Joka hetki pois itse veneilystä.

Luulen, ettei Vuokselle monikaan tule veneilemään, ainakaan toista kertaa. Jos veneilijä Imatralle haluaa, helpointa on jättää vene Lammassaaren vieraslaituriin ja hurauttaa taksilla kulmille.

Kanavasta on siten turha odottaa mitään piristysruisketta Imatran kesään, saati turistituloja. Kanavalle tulisi käymään kuten toiselle idioottimaiselle virheinvestoinnille, taimitarhan pellolle tehdylle camping-alueelle, mikä ei kelvannut kenellekään.

Mitran toimitusjohtajan visioista sain konkreettisen muiston, kun hän Napinkulman kaavajutussa hallinto-oikeuden katselmuksen yhteydessä kertoi oikeudelle näkemyksestään, että “Imatra voi kasvaa vain ylöspäin.” Tällä hän puolusteli Napinkulman asemakaavassa paikalle suunniteltua ylikorkeata rakentamista. Tämä venekanavahanke perustuu samankaltaiseen harhaluuloon.

Valitettavaa on kuitenkin se, että minkä Mitra on päättänyt, menee yleensä Imatran kunnallishallinnossa läpi ilman vastaväitteitä, kuten juuri mainittu Napinkulman kumottu kaavakin, myös lammasmaisen valtuuston yksimieliseen siunaukseen saakka.

Siis toivoisi virka- ja luottamuselimiltä ryhtiä ja malttia veronmaksajien rahojen tuhlaamisessa. Samoja veromarkkoja ne ovat EU-rahatkin. Jo kanavahankkeen selvittämiseen Mitralle myönnetty 100 000 euroa on käsittämätöntä tuhlausta. Veikkaan, että sillä hinnalla Mitra saa kyllä jonkun kaverikonsultin löytämään lisäperusteluja kanavan rakentamiselle.

Olli Ruokonen

Varatuomari

Imatra