Katukanava: Yritysten houkuttelu on kovaa työtä, jolle pitää Imatrallakin löytyä vastuullinen tekijä

Hannu Ojala

Linnalan koululle kehitellään Mioni start up -kampusta Mitran toimesta. Arkistokuva.
Linnalan koululle kehitellään Mioni start up -kampusta Mitran toimesta. Arkistokuva.

Kaupunkistrategiassa ”Imatra tekee tulevaisuuden” todetaan, että Imatra on houkutteleva, viihtyisä ja laadukas yrittämisen ja asumisen kaupunki. Uutisvuoksi kuitenkin kertoo, ettei yritysten houkuttelu ole kenenkään harteilla ja apulaiskaupunginjohtaja Kaisa Heino toteaa, ettei tehtävää ei ole määritelty tällä hetkellä kenellekään.

Siis strategiassa kärkeen nostettu, alueen elinvoimaisuuden kannalta elintärkeä toiminto on vailla toteuttajia ja tekoja. Käsittämätöntä tilanteessa, jossa väki vähenee, talous on tiukoilla, opiskelupaikat vähentyneet ja vaalikausikin alkaa olla loppusuoralla. Aikaa reagointiin ja strategian toimeenpanoon on valtuutetuilla ollut keväästä 2017 asti.

Viime syksynä saimme lukea, kuinka eräs yritys siirsi tuotantonsa Kiinasta Lahteen. Tämä ei ole ollut sattuman sanelemaa, vaan kovan työn tulosta ja yksi esimerkki siitä, kuinka sijoittumisen houkuttelu on tärkeässä roolissa.

Peiliin saavat katsoa myös naapurikunnat. Yritysten houkuttelu alueelle ei pitäisi olla nurkkakuntaista kilpailua vaan yhteistyötä, jolla yrityksiä saataisiin ylipäätään sijoittumaan Etelä-Karjalaan ja tuomaan kipeästi kaivattuja työpaikkoja.

Mitran mioni-konsepti on hyvä, mutta ei missään nimessä riittävä työhön, johon todella tarvitaan panostuksia, jotta tuloksia syntyy.

Pia Rantanen

Luetuimmat