Katukanava: Kaukopään Pengertielle on ratkaisu, joka voidaan toteuttaa vaikka tänä kesänä – Yksikaistatiellä autoilijat ajavat keskimmäistä kaistaa

Uudenmaan ELY

Yksikaistatiellä kaksisuuntainen autoliikenne kulkee yhdellä kolmen metrin levyisellä kaistalla. Tiellä autot väistävät toisiaan ja kevyttä liikennettä.
Yksikaistatiellä kaksisuuntainen autoliikenne kulkee yhdellä kolmen metrin levyisellä kaistalla. Tiellä autot väistävät toisiaan ja kevyttä liikennettä.

Uutisvuoksessa pohdittiin Kaukopään tehtailta Ruokolahden suuntaan lähtevän pengertien leventämistä pyörätien saamiseksi. Ely-keskuksen Hannu Moilanen toi esiin, että hanke on toivottu mutta kallis.

Ruokolahti ja Imatra ovat molemmat viime vuosina profiloituneet pyöräilyyn panostaviksi, ajassa eläviksi paikkakunniksi. Siksi olisikin hienoa, että pyörätie toteutuisi mahdollisimman nopeasti.

Yksi varteenotettava, nopea ja huomattavan edullinen vaihtoehto olisi toteuttaa pengertien osuudelle yksikaistatie, joita vastaavissa paikoissa käytetään Keski-Euroopassa. Suomessa yksikaistatiestä on saatu hyviä kokemuksia jo esimerkiksi Hattulassa. Etelä-Karjalassa ei kuitenkaan jostain syystä ole pyöräilijöiden laajasti kehumaa ratkaisua tietääkseni vielä kokeiltu ollenkaan.

Yksikaistatien idea on se, että kaksikaistainen tie, jossa ei ole pyöräilijöille kaistoja ollenkaan, tehdäänkin yksikaistaiseksi. Selkeästi esiin maalatun yhden kaistan kummallekin puolelle tehdään noin 1,5 metriä leveät kaistat pyöräilyyn ja jalankulkijoille. Näin pyöräilijät ja autoilijat mahtuvat molemmat kulkemaan mukavasti.

Autot ajavat keskimmäistä kaistaa normaalisti, ellei vastaan tule toista autoa. Jos tulee, ohitustilanteessa ylitetään reunaviiva ja käytetään tietä kuten kaksikaistaista. Tällaisella pengertien kaltaisella, suhteellisen vähän liikennöidyllä osuudella yksikaistatie toimii hyvin, mikäli nopeusrajoitus on kohdallaan. Luonnollisesti uuden ratkaisun kummassakin päässä tarvitaan myös kunnolliset opasteet.

Kustannuksiltaan yksikaistatie on pienenpieni murto-osa pengerretystä ja levennetystä tiestä. Käytännössä ei tarvita kuin tiemaalia ja opasteita – ja valmiutta kokeilla.

Autoilijoilta ratkaisu vaatii toteutusosuudella hieman normaalia enemmän tarkkaavaisuutta, mutta suora tiepätkä mahdollistaa turvallisen toteutuksen mainiosti. Pyöräilijöiden kannalta ratkaisu on erinomainen. Hattulassa toteutettu kylätiekokeilu sai jo palkinnon vuoden 2018 pyöräilytekona.

Luonnollisesti yksikaistatietä kannattaisi kokeilla monella muullakin tieosuudella Etelä-Karjalassa. Tulevaisuudessa pyöräilijöiden, sähköpyöräilijöiden, sähkölautailijoihin ja muilla kevytajoneuvoilla kulkevien määrä suhteessa autoilijoihin tullee kasvamaan paljon.

Asko Ali-Marttila

Ruokolahti

Luetuimmat