Katukanava: Kulttuuritalon parkissa ei ollut mitään vialla, mutta nyt on, Imatran kaupungin kiekkopysäköinnin vuoksi

Silva Laakso

Imatran pääkirjaston käyttäjätkin ovat saaneet totutella pysäköintikiekon käyttöön.
Imatran pääkirjaston käyttäjätkin ovat saaneet totutella pysäköintikiekon käyttöön.

Imatralla ei ole ollut pysäköintiongelmaa. Nyt kaupunki on halunnut sellaisen kehittää.

Imatra on ottanut kulttuurikeskuksessa käyttöön kiekkopysäköinnin. Vakiasiakkaiden pitäisi vuosikymmenten jälkeen arvata, että yhtäkkiä kulttuuriharrastuksesta tuleekin sakot, sillä viestintä asiasta on ollut olematonta.

Kaupunki kuulemma ajattelee ikäihmisten parasta. Jos näin olisi, kaupunki menisi kauppaan ja ostaisi sieltä kyltin, jossa lukisi: ”Tervetuloa ikäihminen, tässä on tilaa sinulle”. Kun kaupunki kuitenkin tykkää enemmän rankaisemisesta, pelisäännöt olisi kohtuullista kertoa myös käyttäjille.

Nykytekniikalla on mahdollista ottaa isojakin kopioita, jopa eri väreissä. Myös fonttia voi nykyään suurentaa. Jos kulttuurikeskuksen eri ovissa olisi puolimetrinen P-merkki, jonka tekstistä saisi myös selvää, entistä harvempi ikäihminen sortuisi tahtomattaan rikollisuuteen.

Jos tämä tuntuu liian haastavalta, kaupungin kannattaisi pyytää konsultointia virastotalossa työskenteleviltä alakoululaisilta. Heiltä syntyy kahdessa tunnissa näyttävämpi juliste kuin virastolta on syntynyt kolmessa kuukaudessa.

Käyttäjäkeskeinen viestintä ei ole vaikeaa. Riittää kun avaa viraston oven, kävelee sata metriä ja katsoo, miltä reitti näyttää asiakkaan silmin. Kun hetken tarkkailee, huomaa, että kaikki eivät käytäkään virastotalon tai kirjaston pääovea. Jos rohkenee oikein juttusille, selviää, että ihan kaikki eivät seuraa Imatraa Twitterissä. Liikennemerkitkin toimivat paremmin, jos ne näkyvät käyttäjille.

Imatran kulttuuritalolla työskentelee huippuammattilaisia ja palvelu on korkeatasoisinta koko seutukunnalla. Yksin asuvalle pienituloiselle se voi olla ainoa viihtyisä ympäristö, jossa voi viettää aikaa ilmaiseksi ihmisten keskellä.

Kun palvelu ei ole rikki, sitä ei kannata korjata. Älkää pilatko hyvää asiakaskokemusta sillä, että ette itse luota omien työntekijöidenne rehellisyyteen ja haluatte heidät ulos parkista.

Nyt kaupunki ei kutsu ihmisiä kulttuurin pariin vaan kehottaa häipymään. Mitä pikemmin, sen parempi.

Anu Huttunen

FM, muotoilija (YAMK)