Katukanava: Imatralla on vietävä digineuvonta osaksi kunnan peruspalveluja

Kimmo Seppälä

Katukanava: Imatralla on vietävä digineuvonta osaksi kunnan peruspalveluja

Vuonna 2017 voimaan tulleessa kirjastolaissa lukee, että digitaidot ovat osa monilukutaitoa, jonka tukeminen on yksi kirjastojen tärkeimmistä tehtävistä.

Jopa puoli miljoonaa suomalaista on täysin vailla digitaitoja, ja sen takia kirjastot on valjastettu antamaan tukea digitaalisten laitteiden ja palvelujen käyttöönottoon.

Suurin osa neuvottavista on ikäihmisiä, mutta nuorten joukostakin löytyy digitaidottomuutta.

Monella ikäihmisellä on digihätä ja se on vain korostunut koronaviruksen aikana. Esimerkiksi yhteyden pitäminen läheisiin ja sukulaisiin voi olla haastavaa.

Kokoustaminen tapahtuu tässä ajassa lähinnä etänä, ja ruoka-ostoksia tehdään verkossa kotiin toimitettuna. Puhumattakaan niistä peruspalveluista, jotka toimivat netissä: terveydenhuolto, raha-asioiden hoitaminen, lippujen ostaminen matkalle tai tapahtumiin ja niin edelleen.

Digiosaamisen taito ja hallitseminen ovat tulleet osaksi jokapäiväistä elämäämme. Tästä samasta aiheesta jaksetaan käydä keskusteluita vuodesta toiseen, kun samaan aikaan digikuilu syvenee.

Imatralla pitää ottaa tätä härkää sarvista ja viedä digineuvonta osaksi kunnan palvelujärjestelmää. Tämä sopii mainiosti mielestäni osaksi modernia kirjastopalvelua. Digi on se sana, mihin suuntaan Imatran kirjastoja on viety viimeiset kymmenen vuotta.

Jani Telkkä

kaupunginvaltuutettu (sd.)

Imatra