Katukanava: Itä-Suomi uhkaa jäädä rautatieyhteyksien kehityksessä sivuraiteille

Katukanava: Itä-Suomi uhkaa jäädä rautatieyhteyksien kehityksessä sivuraiteille

Intercity vie ja Intercity tuo, pikkupomon Helsinkiin ison pomon luo, laulaa Mikko Perkoila. Tässä maassa uusien junalaulujen säveltäjät ja sanoittajat ovat unohtaneet tyystin, että Itä-Suomessakin asutaan, tehdään työtä, luodaan lisä-arvoa ja elinvoimaa tähän yhteiskuntaan.

Rautatieyhteyksien kehittämisen ja kunnossapitämisen pitää olla tasapuolista Suomessa, ollaan sitten lännessä, keskellä tai idässä. HS-lehden 6.2. pääkirjoitus ”Isot ratahankkeet kisaavat rahoista” sai itäsuomalaisella luottamushenkilöllä aamukahvit menemään väärään torveen. Pääkirjoitus kuvaa järkyttävällä tavalla sitä, aivan oikein, miten tällä hetkellä tämän maan ratainfran kehitystä suunnitellaan vain Helsingin, Länsi- ja Keski-Suomen tarpeita varten. Itä-Suomen tarpeista ei mainittu halaistua sanaa.

Tätä maata pitää kehittää tasapuolisesti erityisesti, kun on kysymys rautatieyhteyksistä. Itä-Suomen teollisuus, matkailu ja ihmiset tarvitsevat nopeita toimivia yhteyksiä siinä missä Helsinki, Länsi- ja Keski-Suomi. Toimivat ratayhteydet koko Suomessa ovat myös parasta ympäristö- ja ilmastopolitiikkaa, johon kannattaa panostaa.

Uusia innovatiivisia keinoja, millä raideliikenne saadaan kuntoon pikaisesti, kannattaa miettiä ja ottaa käyttöön, liittyivät ne sitten rahoitukseen tai liikenteen avaamisesta kilpailulle. Tärkeintä ovat toimivat yhteydet koko Suomessa, tasapuolisesti.

Ilkka Nokelainen

maakuntahallituksen jäsen (sd)

Imatra

Luetuimmat