Katukanava: Vuoksen kanava – hyödyt ja vaihtoehdot kannattaa pohtia tarkkaan

Jarmo Hämäläinen

Ruokolahtelainen Juha Ukkonen ei pidä Vuoksen kanavahanketta järkevänä.
Ruokolahtelainen Juha Ukkonen ei pidä Vuoksen kanavahanketta järkevänä.

Vuokseen suunnitellaan rakennettavaksi kanavaa.

Kannattaa pohtia, mitkä voisivat olla sen tuomat hyödyt:

Muutama turisti päivässä käy juhannuksen ja koulujen alkamisen välisenä aikana. Muuna sulan veden aikana kävijöitä on satunnaisesti. Imatrankoski ei ole ohikulkumatkalla, vaan ”pussin perään” pitää olla syy mennä.

Kanava palvelisi vain pienempiä veneilijöitä, purjeveneet ja yli 3,5 metriä korkeat veneet eivät voisi sitä hyödyntää.

Kanavaan pitäisi rakentaa kaksi siltaa, joiden alikulkukorkeus olisi Väyläviraston mukaan vähintään 2,6 metriä. Tuolla korkeudella rajataan käyttäjäkunta vielä pienemmäksi.

Viitoitus puuttuu, Vuoksessa on matalikko muun muassa Sienimäen kohdalla. Kuka rahoittaa ja ylläpitää?

Laiturirakenteet virtaavaan veteen kymmenelle veneelle maksavat kuusinumeroisen summan. Minkä kokoista laituria tai laitureita on suunniteltu, ja mihin?

Onko laiturin sijoitus Imatrankoskella lapsille tai ”pienessä sievässä” kulkeville turvallinen?

Entä mitä vaihtoehtoja olisi valtion korona-ajan elvytysrahalle?

Pitkään keskusteltu Kaukopään viereinen patotie laitetaan kuntoon. Korjauksen yhteydessä rakennetaan vuosia puhuttu pyörätie työmatka- ja virkistyskäyttöön, minkä Ruokolahti jatkaa Vaittilaan.

Patotielle avataan virtausaukko tai -aukot, mitkä eivät ainakaan heikennä Haapaveden laatua. Yhteen aukkoon vähintään Ukonsalmen sillan korkuinen silta veneilijöille.

Tehtaan jätevedet ovat puhdistuneet ”liki juomakelpoiseksi” vuosikymmenien aikana, onko patotielle enää tarvetta puhtaan veden saamiseksi tehtaalle?

Patotien ja pyörätien käyttö on ympärivuotista, toisin kuin Vuoksen kanavan.

Patotien silta palvelisi veneilijöitä paremmin suojaisena kulkureittinä kuin Imatrankosken pussinperä. Ruokolahden kauppa- ja muut palvelut ovat veneilyreitin varrella.

Tuskin tämän vaihtoehdon veneilymäärät ovat sen suurempia kuin Vuoksen kanavankaan, mutta työllistämisen jälkeen sijoitus palvelee suurempaa käyttäjäryhmää ympäri vuoden – toisin kuin Vuoksen kanava. Lisäksi turvallisuus- ja ympäristösyillä luulisi olevan iso merkitys eri osapuolille.

Juha Ukkonen

Ruokolahti