Katukanava: Ajatus, että juna ohittaisi Simpeleen ja Joutsenon asemat pysähtymättä, on absurdi – Väyläviraston tulisi tehdä laajemmat vaikuttavuusarviot rataverkkoja suunniteltaessa

Katja Juurikko

Katukanava: Ajatus, että juna ohittaisi Simpeleen ja Joutsenon asemat pysähtymättä, on absurdi – Väyläviraston tulisi tehdä laajemmat vaikuttavuusarviot rataverkkoja suunniteltaessa

Yle uutisoi torstaina 15.10., että kaukojunien pysähtymispaikkojen karsiminen säästäisi matkaan kuluvaa aikaa Karjalan radalla.

Asia nousee esiin Väyläviraston Itä-Suomen junayhteyksien kehittämistä koskevasta taustaraportista, jossa käytiin läpi eri vaihtoehtoja Itä-Suomen junayhteyksien parantamiseksi.

Matka-aika lyhenisi kymmenen minuuttia, jos junat pysähtyisivät Lappeenrannan ja Joensuun välillä ainoastaan Imatralla ja Parikkalassa. Asemista putoaisivat pois Lappeenrannan Joutseno, Rautjärven Simpele, Kesälahti ja Kitee.

Ajatus on absurdi kahdensuuntaisesti. Ratainfra on rakennettu verovaroin. Sitä myös ylläpidetään verovaroin. VR on valtion yhtiö. Tällöin lähtökohdan tulisi olla se, että rataverkko palvelee kaikkia radan varsilla asuvia kansalaisia. Mikäli lähdetään karsimaan asemia sillä kustannuksella, että junalla pääsee nopeammin Joensuusta Helsinkiin, tällöin rataverkko palvelee vain tietyissä taajamissa asuvia kansalaisia.

Toinen tulokulma on ilmasto. Samaan aikaan kun maassamme pyritään mittaviin päästötavoitteisiin, ei mielestäni voida alkaa karsimaan ihmisten vaihtoehtoja valita yksityisautoilun ja julkisen liikenteen välillä vain saavuttaaksemme minuuttien aikasäästöjä suurempien taajamien välillä.

Joutsenosta, Simpeleeltä, Kesälahdelta ja Kiteeltä ei varmasti matkustajamäärät ole suuret, mutta niitä kuitenkin on. Tällöin rataverkon ja VR:n tulee palvella myös näitä matkustajia. Mikäli halutaan kehittää nopeita junavuoroja, se voitaneen tehdä niin, että sekaan mahtuu myös hitaampia junavuoroja, jotka edelleen palvelevat näiden taajamien matkustajia. Ellei tämä VR:n toimesta onnistu, pitänee uudelleen avata keskustelu kilpailun avaamisesta henkilöliikenteelle.

Kun Väylävirasto tekee vastaavanlaisia avauksia, toivoisin, että niissä olisi mukana aina myös laajemmat vaikutusten arvioinnit. Väyläviraston selvitysten ongelmana tuntuu aina olevan se, että tuijotetaan vain matka-aikoja. Ei vaikutuksia ilmastoon, ei vaikutuksia aluetalouteen, tai vaikutuksia kyseisten paikkakuntien kilpailukykyyn tai elinedellytyksiin.

Päätösten pohjalle tehtyjen esitysten tulisi aina perustua laajoihin vaikutusten arvioihin. Itään suuntautuvien ratojen kehittämisessä tämä olisi erittäin tarpeellista. Toivoisin, että tähän kiinnitettäisiin kriittistä huomiota.

Hanna-Kaisa Lähde

Kotka ja Imatra

Luetuimmat