Katukanava: Massiivinen rantarakentaminen ei kuulu Imatran kehittämiseen

Heidi Veijalainen

Imatran kaupunki on järjestänyt markkinointikampanjan Saimaan rantatonteista. Sillä selvitetään kiinnostusta ranta-asumista kohtaan. Emilio Urpalainen kirjoittaa katukanavassaan, että massiivisen rantarakentamisen hyödyt olisivat Imatran rakentamisessa minimaaliset. Arkistokuva Lempukasta.
Imatran kaupunki on järjestänyt markkinointikampanjan Saimaan rantatonteista. Sillä selvitetään kiinnostusta ranta-asumista kohtaan. Emilio Urpalainen kirjoittaa katukanavassaan, että massiivisen rantarakentamisen hyödyt olisivat Imatran rakentamisessa minimaaliset. Arkistokuva Lempukasta.

Keskustelu käy kuumana Lempukan ja Malonsaaren välisten rantojen kaavoittamisen puolesta ja vastaan.

Keskustelu herättää todellisia intohimoja ja järkiperäiset perustelut tuppaavat unohtumaan. Se kuitenkin tarkoittaa sitä, että välitämme kaupungistamme ja olemme aidosti huolestuneita kaupunkimme nykytilanteesta.

Kaupunki on järjestänyt markkinointikampanjan Saimaan rantatonteista. Sillä selvitetään kiinnostusta tontteihin. Kiinnostusta on hyvä selvittää, mutta olisi myös hyvä ilmoittaa markkinoinnissa, millaisella hinnalla näitä tontteja voi ostaa.

Jokainen ymmärtää, että kun tällainen uusi asuntoalue perustetaan, maksaa kunnallistekniikan rakentaminen useita miljoonia euroja. Silloin pelkkien rantatonttien hintojenkin täytyy olla kuusinumeroisia.

Kun tarkastelee markkinointimateriaalia Imatran kaupungin nettisivuilta, on hyvin vaikea saada selvyyttä, mihin kohtiin aluetta rakennusten massoittelu on suunniteltu.

Selvää on, että tällaisen hankkeen toteutuminen taloudellisesti vaatii alueelle usean kymmenen tuhannen kerrosneliön kaavoittamisen. Sen jälkeen alue ei ole entisensä. Erittäin suppeaa markkinointimateriaalia tutkiessa selväksi tulee se, että hankkeen suuruutta ei ole jostain syystä haluttu ilmoittaa.

Muutamat johtavat poliitikot ja virkamiehet luulevat, että Imatran negatiivinen väestökehitys on käännettävissä näillä rantatonteilla.

Kuinka voimme olla varmoja, että tontit eivät mene esimerkiksi vapaa-ajan asunnoiksi ja päädy aivan eri käyttöön kuin on suunniteltu?

Aiemmin maassamme oli suuri huoli siitä, että myymme kansallisomaisuuttamme ulkomaalaisille. Näillä tonttijärjestelyillä on siihen huoleen taas syytä.

Imatran valtteja luonto ja vapaa-ajan palvelut

Luonto ja ilmastonmuutoksen hillitseminen ovat niitä asioita, joita jokainen vastuuntuntoinen ihminen ja kaupunki tänä päivänä haluaa parantaa ja edistää. Koronakriisin seurauksena näiden asioiden merkitys on ainoastaan korostunut. Sellainen kaupunki, joka nämä arvot allekirjoittaa, ei tuhoa kansallisomaisuuttaan näin vastuuntunnottomalla elinkeinopolitiikalla.

Imatran tulevaisuus perustuu matkailuun ja sen luomiin työpaikkoihin. Luonto ja vapaa-ajan palvelut ovat niitä asioita, joita Imatralle tullaan jatkossakin hakemaan. Näiden asioiden ympärille pitää Imatraa rakentaa vielä suunnitelmallisemmin ja määrätietoisemmin. Valitettavasti Imatralta puuttuu tällä hetkellä osaaminen ja visio siitä, kuinka Imatraa tulisi viedä eteenpäin.

Minun visioni on, että Imatran ja Rauhan alue on Suomen johtavia matkailukeskittymiä. Aluetta tulee rakentaa määrätietoisesti, suunnitelmallisesti, luontoa kunnioittaen ja ilmastomuutosta ehkäisten. Tähän suunnitelmaan ei kuulu massiivinen rantarakentaminen.

Meillä on mahdollisuus rakentaa Imatrasta valtakunnallisesti ja kansainvälisestikin merkittävä matkailukaupunki. Siinä mittakaavassa ovat rantatonteista saatavat hyödyt minimaaliset.

Oikealla suunnitellulla, oikeilla päätöksillä ja oikeilla henkilövalinnoilla turvaamme Imatran tulevaisuuden ja tämän kirjoituksen tärkeimmän pointin, yhteiset rannat!

Emilio Urpalainen

Imatra

Luetuimmat