Katukanava: Tasoristeysonnettomuuksia voidaan vähentää

Jälleen rysähti tasoristeyksessä ja jälki on tosi kauhea. Kolmen varusmiehen ja yhden junamatkustajan menehtyminen sekä useiden henkilöiden loukkaantuminen on tosiasia, jolle enää ei voida mitään. Lisäksi aiheutui merkittävät aineelliset vahingot, jotka voidaan toki rahalla korvata.

Syynä tasoristeysonnettomuuteen on se, että junan lähestymistä ei huomata. Juna tulee mutkan takaa huonon sään vallitessa ja vielä suurella nopeudella. Jotain pitää tehdä.

Ehdotukseni on, että veturin keulaan tai katolle sijoitetaan voimakas hälytysvilkku, joka kytkeytyy päälle, kun juna lähestyy vartioimatonta tasoristeystä. Vilkku antaa suoran ja myös epäsuoran valosignaalin rataa ylittävälle, jolloin junan tulo havaitaan myös mutkan takaa, eikä törmäystä tapahdu.

Olen aiemminkin tuonut esiin tämän ehdotukseni, mutta sitä ei koeta tarpeelliseksi.

Otin aikoinani yhteyttä myös muutamiin kansanedustajiin. Tästä johtuen Kimmo Kiljunen tekikin asiasta kirjallisen eduskuntakyselyn puhemies Paavo Lipposen kautta. Juttu eteni virkamieskäsittelyyn, josta tuloksena oli mitä ihmeellisimpiä selityksiä ja asia jäi siihen.

Virkamiesselvityksessä tuotiin esiin muun muassa, että veturinkuljettajan työ häiriintyy kun valo vilkkuu ja hänen näkönsä saattaa vaurioitua. Onkohan tutkittu esimerkiksi aura-auton kuljettajien näköä? Lähes kaikki selvityksen asiat viittasivat junankuljettajan mukavuuteen.

Kuinkahan mukavaa on onnettomuusjunan kuljettajalla kolarin jälkeen?

Suomessa on edelleen 2 500 vartioimatonta tasoristeystä ja onnettomuuksia sattuu joka vuosi noin kolmekymmentä.

Väitän, että yhden pahan rysäyksen kustannuksilla vilkkuvalot saataisiin kaikkiin liikennöiviin juniin ja väitän myös, että tällä konstilla onnettomuudet vähenisivät.

Topi Hartikainen
Imatra

Luetuimmat

Kommentoidut