Pääkirjoitus: Korotettu bensan hinta on otettava Imatran seudullakin annettuna, koska tällä kertaa kapinakaista itään on kiinni

Kai Skyttä

Pääkirjoitus: Korotettu bensan hinta on otettava Imatran seudullakin annettuna, koska tällä kertaa kapinakaista itään on kiinni

Autoilijat pääsivät jälleen viikonloppuna talkoilemaan valtion taloutta kuntoon. Hallitus linjasi jo viime syksynä korottavansa liikennepolttoaineiden verotusta 250 miljoonalla eurolla. Elokuun alusta lähtien tankkaajat ovat saaneet täyttää valtioneuvoston toivetta 6–7 sentillä litraa kohden.

Korotukset kohdistuvat tiukimmin fossiilisiin polttoaineisiin. Biopolttoaineiden veronkorotukset ovat maltillisemmat, mutta yhtä kaikki samansuuntaiset. Loikkaa ilmastoystävälliseen autoiluun näillä toimilla tuskin siis nähdään, vaikka se yksi korotuksen tavoitteista lieneekin.

Raakaöljyn hinta on koronakriisin vuoksi pohjalukemissa. Polttoaineen valmiste- ja arvonlisävero pitävät silti huolen, että Suomessa ei halvalla tankata. Pitkien etäisyyksien maassa moni joutuu ottamaan hinnan annettuna.

Uutisvuoksen jututtamat tankkaajat muistuttavat, että ajot on jo valmiiksi vedetty minimiin. Imatran seudulla taajamien ulkopuolella yksityisautoilu on normaalin elämän viettämiselle ainoa vaihtoehto, ellei päivästä ole lohkaistavissa isoa palasta kuntoiluun. Arkeen kuuluvat työmatkat, kauppakäynnit ja harrastusliikenne, mutta myös postinjakelu, jätekuljetukset tai lumiauraukset. Kaikki tämä tapahtuu kumipyörien päällä ja siitä koituvat kustannukset jyvittyvät lopulta käyttäjän maksettavaksi.

Imatralla kriittisimmät kuljettajat ovat saaneet tähän asti purkaa hintakapinaa Pelkolan raja-aseman kautta. Nyt kaista on tankkausturisteilta suljettu. Vaikka muualla maassa polttoaineen kulutus on koronakevään myötä laskenut, Etelä-Karjalassa porskutetaan pitkälti entisellä tasolla. Keskimääräistä kovemman kulutuksen takana taitaakin meillä olla keskimääräistä tyytymättömämpiä tankkaajia.

mari.pajari@uutisvuoksi.fi

Luetuimmat