Pääkirjoitus: Imatra tuunasi itsestään ihmeen

Anu Pakarinen

Imatra luottaa markkinoinnissaan yhä perinteisiin kulmakiviin kuten historialliseen koskeen.
Imatra luottaa markkinoinnissaan yhä perinteisiin kulmakiviin kuten historialliseen koskeen.

Imatran kaupungin väki pyörähti keskiviikkona isolla kirkolla. Virkamiesten ja luottamushenkilöiden terävin kärki järjesti Helsingissä suuren luokan tiedotustilaisuuden markkinoidakseen Imatraa uutena kansallisihmeenä. Tilaisuuden keskeisestä sijainnista huolimatta viesti ei ainakaan tuoreeltaan ottanut valtakunnan tasolla tuulta purjeisiin ja innostus asialle syntyi lähinnä kotoisissa somekuplissa. Hyvä sekin, vaikka täällä Imatran ihmeellisyys onkin jo entuudestaan tuttu juttu.

Markkinointi on vaikea laji. Vielä vaikeampaa on asioiden ajoitus. Nyt positiivista hypeä yritettiin sytyttää päivä sen jälkeen, kun julkisuuteen tuli uutinen ammattikorkeakoulun aikomuksista siirtää koulutus Imatralta Lappeenrantaan. Apeita tunnelmia ryydittivät perinteiset syytökset paitsi korkeakoulukonsernia myös kaupunkia kohtaan: vaadittiin parempaa markkinointia ja lisäpanostuksia vetovoimaisuuden eteen.

Imatra viettää parhaillaan 70-vuotisjuhlavuotta.

Kuin tilauksesta sitä juuri Helsingissä yritettiin tehdä. Vaikka tunnettujen nähtävyyksien, tapahtumien ja poliittisten linjauksien paketoiminen maistuukin äkkiseltään väkinäiseltä, Imatra on toimimassa mahdollisuuksiensa rajoissa. Ellei verovaroista aleta lappaa pysyvää tukivirtaa palvelun jos toisenkin paikkakunnalla pysymisen eteen, on ainoa keino pelata olemassa olevilla vahvuuksilla. Niiden esiintuominen ja tarjoilu oikeille tahoille vaatii osaamista ja jalkatyötä, mutta on onnistuessaan ratkaisevan tärkeää.

Suuria lupaavan kampanjan hedelmiä odotellessa kaupunkilaiset saavat ottaa osansa jo tarjoilluista eväistä. Kansallisihmeenä voi olla ihan kiva olla. Reilusti vaan, sillä rehentelemään.

Mari Pajari
mari.pajari@uutisvuoksi.fi

Uusimmat uutiset

Kommentoidut