Pääkirjoitus: Saimaan markkinoinnin suunta oikea

Kai Skyttä

Pääkirjoitus: Saimaan markkinoinnin suunta oikea

Saimaan alueen markkinoinnissa kuuluu viimein järjen ääni. Matkailijoille tilanne on pitkään näyttänyt erikoiselta, kun ympäröivät alueet ovat viritelleet omia kampanjoitaan eri suuntiin.

Taustalla on ollut alueen hallinnollinen jakautuminen useisiin matkailuyhtiöihin. Etelä-Karjalassa on oma matkailuyhtiönsä Gosaimaa ja Etelä-Savossa ja Varkaudessa Visit-Saimaa.

Vielä muutama viikko sitten Savon alue markkinoi Helsingin Sanomien välissä Saimaata matkailukohteena liitteellä, jossa koko Etelä-Karjala oli pyyhkäisty pois kartalta.

Nyt alueet suunnittelevat yhteistä verkkopalvelua. Suomessa se näkyisi nimellä Saimaa ja maailmalla Lake Saimaa. Myös kotimaahan luvataan syksyllä yhteistä kampanjaa.

Tämä on ainut järkevä suunta. Niin Suomessa kuin ulkomaillakin Saimaa on yksi kokonaisuus. Rantojen toimijat voivat vain hyötyä toistensa menestyksestä.

Etelä-Karjalan kannalta on tärkeää, että markkinointi ammattimaistuu. Matkailu on maailmanlaajuisesti kasvava elinkeino, joka voi tuoda kasvua myös itärajalle.

Matkailusta pitää ottaa kaikki hyöty irti. Sillä tiellä täällä ollaan vasta alkutekijöissä ja esimerkiksi Lappiin verrattuna takamatkalla.

Samalla pitää muistaa, että matkailu tuo mukanaan sivuvaikutuksia. Erityisesti Lappeenranta korostaa strategioissaan ympäristöystävällisyyttään. Tämä ajattelumalli täytyy pitää myös matkailusuunnitelmissa mukana, jos elinkeino kasvaa toivotusti. Alueen brändin mukaista olisi esimerkiksi kompensoida lentomatkailusta tulevia päästöjä.

Eeva Sederholm

eeva.sederholm@esaimaa.fi

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet

Luetuimmat

Kommentoidut