Pääkirjoitus: Imatra houkuttelee uusia veronmaksajia rantamaisemilla – Viihtyisiä etätyöpaikkoja markkinoidaan nyt lähes joka kunnassa Kehäkolmosen ulkopuolella

Heidi Veijalainen

Imatra on koemarkkinoinut tontteja rantamaisesta Lempukan ja Malonsalmen välistä.
Imatra on koemarkkinoinut tontteja rantamaisesta Lempukan ja Malonsalmen välistä.

Imatran kaupunki etsii elinvoimaa ja uusia veronmaksajia suunnittelemalla lisää rantarakentamista.

Imatran tulevien vuosien väestöennusteet kertovat samaa tarinaa kuin monen muunkin pienen tai keskisuuren perinteiseen teollisuuteen nojanneen kaupungin. Väki vähenee.

Nuorille ei löydy kaupungeista opiskelupaikkoja, eikä välttämättä työpaikkojakaan.

Imatra on houkutellut uusia asukkaita valtakunnallisesti mainoksilla, joissa korostetaan elinympäristön viihtyisyyttä vesistöjen äärellä ja tietenkin Suomen suurinta puukoulua.

Korona-aika on tuonut uusia mausteita markkinointiin. Etätyö on nyt myyntivaltti.

Imatra ei ole viihtyisien etätyömaisemien myynnissä yksin. Samaa houkutinta tarjotaan nyt kaikkialla Kehäkolmosen ulkopuolella. Kovimmat kilpailijat Imatralle löytyvät läheltä Saimaan rannalta. Jotain erityistä pitää nyt löytää, että erottuu kilpailijoista.

Poikkeusaikana etätyö on noussut korostetun tärkeään rooliin. Aika näyttää, kuinka keskeiseksi osaksi se jää työelämässä. Sekin on hyvä muistaa, että valtaosa töistä ei onnistu etänä. Yhteiskunta ja palvelut eivät toimi, jos kaikki istuvat kotona läppärin ääressä.

Huoli veronmaksajien vähenemisestä on Imatralla suuri. Kokemukset kertovat, että suurten irtisanomisten tai oppilaitosten lähdön tapahtuessa ei kehityksen kulkua ole kaupungin toimin juuri onnistuttu kääntämään.

Jotain muuta pitää nyt kuitenkin tehdä kuin seisoa tumput suorina. Ajat muuttuvat, eikä uusien asukkaiden etsintään käytetty raha ole hukkaan heitettyä.

Kaupungin palvelurakenteen ylläpitäminen on ylivoimaista, jos asukasmäärä jatkuvasti vähenee ja työttömyysluvut nousevat.

jarmo.hamalainen@uutisvuoksi.fi