Erikoiskuljetukset kiertoajelureitillä

Esa Penttinen

Erikoiskuljetukset kiertoajelureitillä

Viranomaismääräyksellä yli 4,4 metriä korkeammat kuljetukset Kuutostiellä ohittavat Imatran kaupungin katuverkon kautta.

Etelästä tullessa Vesivalon risteyksestä ajetaan Saareksiinmäelle, sieltä takaisin Kuutostielle. Sitten Siitolan kartanon alapuolelta Vuoksen varteen, Linnakosken kautta Pietarintielle ja kohti Vuoksenniskaa. Lakasentien risteyksestä ylös ja läpi Vuoksenniskan keskustan Kaukopäähän. Siitä onkin lähes suora reitti Oritlammelle ja Kuutostielle.

7m x 7m x 40m

Reitti tuntuu sekavalta jopa kanta-Imatra seuran jäsenistä. Kaikista suurimmat kuljetukset mutkittelevat kaikkien keskustojen kautta kuin turistibussi kiertoajelulla.

Pisimpään kuljetuksia on tulpannut Vesivalon 4,62 metriä korkea eritasoliittymä. Siitä huolimatta tai siitä johtuen, myös moottoritien ylittävien siltojen korkeus on tehty riittämättömäksi. Ainoastaan Mansikkalan kevyen liikenteen sillassa on riittävä vapaa korkeus.

Erikoiskuljetusten vaatimukset tulivat esille, kun liikenteen ammattilaiset kritisoivat ja arvatenkin aiheellisesti Saareksiinmäen kiertoliittymän ahtautta ja kallistuksia.

Valtion antamien suunnitteluperusteiden mukaan risteyksen on läpäistävä seitsemän metriä leveä, seitsemän metriä korkea ja 40 metrin pituinen kuljetus. Reunakivetystä kyntänyt kuljetus oli 10 metriä lyhyempi.

Vastauksetta on jäänyt kysymys, että miksi selkeät normit eivät koskeneet moottoritien suunnittelijoita?

Hannu Ojala

Osallistu keskusteluun

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.