Pääkirjoitus: Joulukauppaa on nyt vaikea ennakoida

Yhdysvalloista Suomeen rantautuneen Black Friday -kampanjan odotetaan jälleen käynnistävän varsinaisen joulukaupan edellisvuosien tapaan.

Tänä vuonna Black Friday on laajentunut kokonaiseksi Black Weekiksi tai jopa pidemmäksikin ajanjaksoksi.

Kaupan liitto uskoo, että koronaepidemian aikana joulukaupan ruuhkahuippuja saadaan näin myymälöissä jaettua useimmille päiville ja ostosten tekeminen on turvallisempaa.

Muutoksesta ovat varmasti tyytyväisiä etenkin terveysviranomaiset. Heidän yksi suurimpia huolenaiheita on juuri nyt ihmisten rynnistäminen joukoin jouluostoksille, vaikka koronaepidemia ei näytä minkäänlaisia laantumisen merkkejä.

Tänä vuonna verkkokaupasta odotetaan uusia ennätyslukuja. Epidemia on muokannut ihmisten ostoskäyttäytymistä. Kaupan liiton mukaan jopa pysyvästi.

Kivijalkakaupoille tilanne on vähintäänkin hankala. Toisaalta virusepidemian aikana on syntynyt lukuisia suosi paikallista -kampanjoita, joista muistutetaan myös nyt. Joulukaupan onnistuminen voi ratkaista monen kivijalkakaupan tulevaisuuden.

Postin ja Matkahuollon toimintakyky ja kestävyys joutunee myös tosipaikan eteen. Verkkokaupan kasvu on näkynyt logistiikkayhtiöissä koko vuoden jatkuvasti lisääntyvinä pakettikuljetuksina, ja joulukauppa tulee kasvattamaan sitä entisestään.

Epäily logistiikan toimivuudesta voi auttaa kivijalkakauppoja ja lisätä niissä asiakasmääriä.

Kaupan liiton mukaan joulukaupan ennakointi on tänä vuonna poikkeuksellisen vaikeaa. Lomautukset ja irtisanomiset ovat luoneet taloudellista epävarmuutta, joka näkyy myös ostovoiman heikkenemisenä.

Mielenkiintoista on myös nähdä, onko epidemia muuttanut ihmisten joulunviettotottumuksia ja etenkin sitä, mihin joulussa halutaan nyt satsata.

jaana.rautio-teijonmaa@kaakonviestinta.fi

Luetuimmat

Uusimmat uutiset