Tietä myöten maksusta

Leena Sallinen

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) on onnistunut nostattamaan kohua suunnitelmallaan valtion liikenneverkkoyhtiöstä ennen kuin kukaan tietää, mikä on ministeriön tarkka esitys asiassa.

On helppo liittyä lähtökohtaisesti siihen ihmettelijöiden joukkoon, jotka ovat kyseenalaistaneet uuden yhtiömuotoisen väliportaan hyödyn tiemaksujen kerääjänä tieverkoston rahoituksessa.

Ei ole järjestelmän vika, jos jo nyt ajokilometreihin perustuvaa polttoaineveron kertymää ei ole käytetty tieverkon ylläpitoon. Jos uudistuksella varaudutaan rahastamaan vähitellen yleistyvien sähköautojen käyttöä, muutosta ollaan tuomassa poikkeuksellisen nopeasti eduskunnan käsittelyyn.

Etelä-Karjalassa ollaan tämänkin uudistuksen kanssa erityislaatuisessa tilanteessa.

Lähes 20 vuoden ajan liikenneministeriön suunnittelijat ovat yrittäneet ajaa älyliikennettä rajanylitykseen. Siinä ei ole edetty kokeilua pidemmälle. Sen sijaan tiemaksut venäläiselle transitoliikenteelle on torjuttu mahdottomana. Rajasta tulee aivan varmasti kokonaisuudessa yksi erityiskysymys.

Kuutostie maakunnan sisäisenä pääväylänä on nelikaistainen sekaliikennetie, nelikaistainen moottoritie ja kaksikaistainen valtatie.

Olisi erikoisen luova ratkaisu, jos ruokolahtelaiset ja imatralaiset Kuutostien käyttäjät olisivat uudistuksen jälkeen erityisessä maksuluokassa 12 kilometrin moottoritieosuuden takia.

Osallistu keskusteluun

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.