Pääkirjoitus: Vaikka palvelut viedään pois, ei tarve häviä — Verotoimiston piipahdus Imatralla osoitti kysyntää yhä löytyvän

Kai Skyttä

Imatran kaupungintalolla nähtiin tällä viikolla harvinaisuus. Pääovilla kiemurrellut poikkeuksellinen ihmisletka ei kuitenkaan jonottanut kaupungin apua, vaan kansalaiset tähtäsivät paikalle rantautuneen verotoimiston tiskille. Vuodenvaihde ja verotuksen uudistukset lisäsivät varmasti osaltaan palvelun tarvetta. Väkiryntäys osoittaa silti myös henkilökohtaisen opastuksen ja ohjauksen olevan yhä monelle merkittävä apu papereiden pyörittämisessä.

Imatran seudulla on saatu viime vuosina tottua suljettuihin oviin tuttujen palvelukonttorien kohdalla. Kuutostietä lähinnä etelään päin ovat lähteneet verotoimiston lisäksi muun muassa oikeusapu- ja maistraattipalvelut. Seuraavana jonossa ovat käräjät. Etelä-Karjalan käräjäoikeus on siirtämässä Imatran toimintonsa Lappeenrantaan ensi vuonna.

Lääkkeeksi julkishallinto tarjoaa digitaalisia palveluita. Valtaosan ennen tiskillä toimistohenkilöstön kanssa käsitellyistä asioista saakin hoidettua kohtuullisen sujuvasti sähköisesti, mutta vain jos sen osaa. Monimutkaisiin ja byrokraattisiinkin kokonaisuuksiin liittyy usein niin monta eri ulottuvuutta, että neuvonta kädestä pitäen on paikallaan pelkästään asioiden selvittämisessä. Vielä hankalampaa omista oikeuksista huolehtiminen on, jos nykyajan digitaaliteknologia ei vain taivu käsissä saati päässä.

Verotoimiston pop-up-piste osoitti siis jälleen kerran tarpeellisuutensa. Ruuhka toivottavasti tuo selväksi myös sen, että kyläillä voi useamminkin.

Mari Pajari

mari.pajari@uutisvuoksi.fi

Uusimmat uutiset