Latauspisteiden määrä ratkaisevaa

Mika Strandén

Kokoomus esittää pakollista sähköautojen latauspisteiden rakentamista valtateiden varsien huoltoasemille. Pakollisuus kalskahtaa suomalaisen korvassa pahasti, mutta ehdotus on harkitsemisen arvoinen.

Suomi on sitoutunut vähentämään liikenteen päästöjä merkittävästi vuoteen 2030 mennessä, ja niissä talkoissa on sähkökäyttöisille autoille varattu iso rooli. Suomen teillä pitäisi tuolloin, siis jo reilun 10 vuoden päästä, surrata 250 000 sähköautoa, mutta määrä on lisääntynyt hitaasti. Nyt niitä on noin 20 000.

Suomen teillä pitäisi jo reilun 10 vuoden päästä, surrata 250 000 sähköautoa, mutta määrä on lisääntynyt hitaasti.

Sähköautokannan tahmea kasvu on johtunut autojen kalleudesta, tekniikan uutuudesta ja epävarmoista jälkimarkkinoista, mutta myös latauspisteiden vähäisyydestä. Akkujen tarjoama toimintasäde on vielä niin rajoittunut, etteivät pitkät ajomatkat ole olleet mahdollisia. Valtateiden huoltoasemien varustaminen latauspisteillä piristäisi sähköautoilua nopeasti.

Pikalatausasemien yleistyminen on kaiken kaikkiaan vain ajan kysymys, sillä autoilu sähköistyy joka tapauksessa. Volvon äskettäinen ilmoitus, että se asentaa vuodesta 2019 lähtien kaikkiin autoihinsa polttomoottorin lisäksi myös sähkömoottorin näyttää, mihin suuntaan autoilu on menossa. Volvo tuskin jää yksin, vaan muut suuret autovalmistajat seurannevat perässä.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) esitys kunnallisista päästökiintiöistä tavoittelee samaa asiaa. Kuntakohtainen kiintiö voisi innostaa kunnat lisäämään latauspisteitä, jotta sähköautoilu lisääntyisi ja päästöt vähenisivät. Sivutuotteena päästökiintiö ehkä houkuttelisi kuntia myös parantamaan joukkoliikenteen ja kevyen liikenteen olosuhteita.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.