Pääkirjoitus: Imatran ja Pietarin raideyhteys työn alle —  Junaliikenteen kansainvälistäminen voisi olla Imatralla mahdollista 2020-luvun alussa

Pääkirjoitus: Imatran ja Pietarin raideyhteys työn alle —  Junaliikenteen kansainvälistäminen voisi olla Imatralla mahdollista 2020-luvun alussa

Venäjällä on viime aikoina herätty Svetogorskin raideliikenteen kehittämiseen. Venäjällä liikenneministeriö on käsitellyt Svetogorskin asemaa, ja sen jälkeen asia on noussut Venäjällä keskusteluun myös eri tiedotusvälineissä.

Aivan uusi asia ei ole. Käytännössä kyse on raideliikenteen kansainvälistämisestä Imatran ja Svetogorskin välillä. Nyt Venäjältä tulee paljon puuta Imatran kautta Suomeen, mutta kansainvälistäminen toisi mukaan monipuolisemman rahtiliikenteen. Henkilöpuolella vuotuiseksi liikennemääräksi on arvioitu jopa miljoona matkustajaa. Saimaan alueen matkailulle potentiaali on merkittävä.

Imatralle tulee jo rahtina puuta Venäjältä, mutta Venäjän suuntaan tavarakuljetus pitää tehdä Vainikkalan kautta.

Myös Suomen puolella asia on ollut esillä. Etelä-Karjalan liitolla on meneillään kolme erillistä selvitystä hankkeen edistämiseksi. Rajaviranomaisten kannalta rahtiliikenne ei tarvitse kovinkaan merkittäviä uudistuksia, mutta henkilöliikenteen osalta vaatimukset ovat suuremmat. Esimerkiksi rajanylityksiin ja rajaturvallisuuteen liittyvät selvitykset ovat parhaillaan työn alla.

Jos seuraava hallitus sitoutuu vaadittaviin investointeihin, kansainvälistäminen on mahdolista jo 2020-luvun alkupuolella. Vaikka asia edistyy pienin askelin, Etelä-Karjalassa hanke kannattaa nostaa tulevalla vaalikaudella edunvalvonnan kärkihankkeisiin itäradan rinnalle. Raideliikenteen kansainvälistäminen tukisi myös hyvin jo esillä olevaa itäratahanketta.

Venäjän ja EU:n välit eivät juuri nyt ole parhaimmillaan, mutta esimerkiksi voimassa olevat pakotteet eivät ole este. Kyse on kahden valtion välisestä liikenne- ja rajahankkeesta. Aluepoliittisesti asia on tärkeä, sillä Itä-Suomi uhkaa jäädä muun maan kehityksestä jälkeen. Kansainvälinen ratayhteys toisi lisää kilpailukykyä niin Itä-Suomen matkailuun kuin teollisuuteenkin.