Pääkirjoitus: Liikenneympyrää odotellaan jo Napinkulmaankin, joten on niissä vain opittava ajamaan

Katri Ikävalko

Tainionkoskentien ja Esterinkadun risteys on kaupungin tämänhetkisistä ympyröistä toiseksi vanhin.
Tainionkoskentien ja Esterinkadun risteys on kaupungin tämänhetkisistä ympyröistä toiseksi vanhin.

Vuosi on lyhyt aika ja poisoppiminen vaikeaa. Suurin piirtein näihin asioihin kiteytyy tuska, jota Imatralla yhä podetaan Tainionkoskentien ja Keskuskadun yhdistävästä liikenneympyrästä. Viime vuoden lopulla valmistunut kiertoliittymä voi kyllä yhä yllättää, mutta toiminnallisesti sen periaatteiden pitäisi olla jokaisen ajokortin suorittaneen työkalupakissa.

Imatraa on tituleerattu liikenneympyröiden kaupungiksi, eikä turhaan. Kiertoliittymiä on tuotu hankaliin risteyksiin liukuhihnalla. Päättäjiä ei kuitenkaan pidä moittia: Sekä tutkimusten että arkikokemuksen mukaan ympyrät ovat turvallisia, ympäristöystävällisiä ja sujuvoittavat aidosti liikennettä.

Kun Uutisvuoksi listasi syyskuussa Imatran vaarallisimmat risteykset onnettomuuksien lukumäärällä mitattuna, kärkeen nousi kohteita, joissa edetään liikennevalojen tai -merkkien mukaan. Kolariherkin paikka löytyy Imatrankoskelta Napinkulman risteyksestä. Tähänkin kohtaan on jo visioitu kiertoliittymää. Vastaavissa vilkasliikenteisissä paikoissa, kuten Saareksiinmäellä, kevyt liikenne on kuitenkin turvassa vain, jos kaikilla liikkujilla riittää aikaa ennakointiin.

Apua uusien ajolinjojen omaksumiseen toisi ympyröiden yhteismitallisuus. Nyt leveydessä, muodossa ja kaistoituksessakin riittää kaupungissa kirjoa. Siinä missä Saareksiinmäellä mennään kylki kyljessä keinahdellen ja Mansikkalassa meno töksähtelee kivetyksen reunassa, on Korvenkannassa lääniä kierrellä laajemmallakin kaarella.

Mari Pajari

mari.pajari@uutisvuoksi.fi

Luetuimmat