Rajavartiolaitos ja meripelastajat pyytävät nyt koronaviruspandemian vuoksi välttämään huviveneilyä – Veneen kunnostuksen voi kuitenkin huoletta jo aloittaa

Tukes muistuttaa, että myrkkymaalien käyttö sisävesillä on kiellettyä ja turhaa.

Petri Vanhanen

Ympäristölle haitallisten myrkkymaalien käyttö on ollut sisävesillä kiellettyä vuodesta 2005. Arkistokuva.
Ympäristölle haitallisten myrkkymaalien käyttö on ollut sisävesillä kiellettyä vuodesta 2005. Arkistokuva.

Rajavartiolaitos ja meripelastajat pyytävät nyt koronaviruspandemian vuoksi välttämään huviveneilyä. Veneellä liikkuminen voi aiheuttaa meripelastustehtäviä, jotka vievät resursseja ja aiheuttavat altistumistilanteita.

Jos kuitenkin suunnittelee jo veneen kuljettamista trailerilla, on selvitettävä etukäteen vetoauton sallittu perävaunumassa, trailerin omamassa, kantavuus ja jarrut sekä veneen kokonaispaino. Näin selviää, riittääkö trailerin kantavuus veneen sekä varusteiden painolle ja saako trailerin sekä veneen kytkeä vetoautoon. Syytä on myös tarkistaa, oikeuttaako ajokortti kuljettamaan venetraileria.

– Ennakoivalla toiminnalla säästää aikaa ja vaivaa sekä välttää tapaturmia ja muita ongelmia. Kannattaakin miettiä nämä asiat sekä hankkia asialliset varusteet jo hyvissä ajoin ennen matkaa. Yleissääntö on se, että tavallisella B-kortilla saa kuljettaa sellaista yhdistelmää, jonka kokonaismassa on maksimissaan 3500 kilogrammaa. Kokonaismassaltaan 750-kiloisen trailerin saa kuitenkin liittää henkilö- ja pakettiauton perään vain, kun auton vetomassat sen sallivat, selvittää Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen.

Myrkkymaalit ovat erittäin myrkyllisiä ympäristölle ja vesieliöille

Nyt on hyvä aika suunnitella veneen kunnostusta ja veneen pohjan maalaamista. Myrkkymaalit kannattaa kuitenkin unohtaa, koska niistä on haittaa ympäristölle ja vesieliöille. Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) suosittelee vaihtoehtoisten menetelmien käyttämistä veneen pohjan puhtaana pitämisessä. Näitä ovat esimerkiksi veneen pohjan harjaaminen ja biosidittomat maalit.

– Veneiden pohjissa käytettävät myrkkymaalit ovat erittäin myrkyllisiä ympäristölle ja vesieliöille. Suuri osa veneen pohjaan sivellyistä aineista liukenee vesistöön ja haittaa kalojen sekä muiden vesieliöiden lisääntymistä. Myrkkymaalien kupari- ja sinkkiyhdisteet eivät hajoa luonnossa, vaan kertyvät vesistön pohjasedimenttiin ja sataman maaperään aiheuttaen pitkäaikaista haittaa, kertoo lehdistötiedotteessa Tukesin ylitarkastaja Oskari Hanninen.

Myrkkymaalien käyttö sisävesillä on kiellettyä

– Ympäristölle haitallisten myrkkymaalien käyttö sisävesillä on ollut kiellettyä vuodesta 2005 lähtien, Hanninen muistuttaa.

– Sisävesillä ei edes esiinny merirokkoa tai muita kovakuorisia pohjaan kiinnittyviä eliöitä. Siksi myrkkymaalin käyttö sisävesillä on turhaa. Tarvittaessa veneen pohjaa voi suojata kovilla biosidittomilla maaleilla ja limoittuneen pohjan pestä puhtaaksi veneilykauden aikana mekaanisesti harjaamalla tai kauden jälkeen painepesurilla, Hanninen jatkaa.

Helppo ratkaisu kölittömille veneille on aisapaikkaan asennettava kölipeite tai harjasmatto, jonka päälle vene ajetaan. Venettä säilytetään peitteen päällä. Kölipeite muodostaa veneenpohjan ja peitteen väliin pimeän ympäristön, jossa veden vaihtuvuus on heikkoa. Tämä on epäedullinen kasvuympäristö levälle, jolloin veneen pohja pysyy puhtaana. Osassa peitteitä on lisäksi harjaava pinta, joka irrottaa veneen pohjaan kasvanutta levää ja muuta eliöstöä.

Perinteisille myrkkymaaleille on tarjolla myös vaihtoehtoisia, biosidittomia maaleja. Yleensä vaihtoehtoiset maalit eivät yksinään riitä pitämään pohjaa puhtaana, vaan niiden rinnalla täytyy käyttää jotain mekaanista puhdistusmenetelmää. Laadukkaat biosidittomat maalit vaikeuttavat eliöiden kiinnittymistä ja helpottavat pohjan pesua. Suosi kovia ja pitkäikäisiä maaleja.