Teatteri Imatran suurproduktiossa nähdään vauhtia, huumoria, romantiikkaa ja monia täpäriä tilanteita — "Siinä rajoilla mennään, että mitä näyttämölle enää mahtuu"

Maailman ympäri 80 päivässä -näytelmä saa ensi-iltansa lauantaina 3. helmikuuta.

Kanerva Jalarvo

Myötäisten tuulten ansiosta Phileas Fogg (Timo Rissanen) ja Passepartout (Kari Kinnari) saapuvat Bombayhin aikataulusta etuajassa. Vasemmalla Marko Kurikka.
Myötäisten tuulten ansiosta Phileas Fogg (Timo Rissanen) ja Passepartout (Kari Kinnari) saapuvat Bombayhin aikataulusta etuajassa. Vasemmalla Marko Kurikka.

Kaikki alkaa uskomattomasta vedonlyönnistä. Englantilainen herrasmies Phileas Fogg (Timo Rissanen) väittää matkustavansa maailman ympäri 80 päivässä. Matkaan hän lähtee Lontoosta vielä samana iltana. Matkakumppaniksi Fogg ottaa vasta palkkaamansa palvelijan, ranskalaisen Passepartout'n (Kari Kinnari).
Näin alkaa kilpa kelloa vastaan. Menopeli vaihtuu junasta höyrylaivaan ja välillä mailit taittuvat jopa norsun selässä kaksikon selviytyessä toinen toistaan täpärämmistä tilanteista.

Kanerva Jalarvo

Intian läpi matkustaessaan Phileas Fogg (Timo Rissanen) ja Passepartout (Kari Kinnari) pelastavat nuoren parsilaisnaisen, Aoudan (Hanna Kaskela).

Jules Vernen klassikkoteokseen pohjautuvan näytelmän Maailman ympäri 80 päivässä Teatteri Imatralle ohjaava Sami Sivonen kertoo luvassa olevan seikkailua, draamaa, romantiikka ja huumoria.
— Matka jatkuu ja vahtia riittää. Tarina on monella tapaa tunnerikas.
Vernen vuonna 1872 julkaistusta teoksesta on tehty niin filmatisointeja kuin myös animaatioita. Imatralla 3. helmikuuta ensi-iltansa saa Laura Easonin dramatisoinnin pohjoismainen kantaesitys.
— Se on hyvin uskollinen Vernen kirjalle. Samalla tekstiä on modernisoitu, ja Eason on tuonut esille myös naisnäkökulmaa, Sivonen kertoo.

Kyseessä suurproduktio

Seikkailun aikana tavataan lähes viisikymmentä hahmoa ja kierretään kuudessa eri maassa. Rooleissa nähdään yhdeksänhenkinen ensemble.
Sivonen kertoo Teatteri Imatran suuren näyttämön taipuvan juuri ja juuri 1800-luvulle sijoittuvan epookin vaatimuksiin.
— Siinä rajoilla mennään, että mitä näyttämölle enää mahtuu.
Myös teatterinjohtaja Timo Rissanen toteaa, että kyseessä on suurin produktio, joka teatterissa on tähän mennessä nähty. Esityksen lavastuksesta ja puvustuksesta vastaavan Maarit Kalmakurjen suunnittelemat näyttämökuvat vaihtuvat tiuhaan Suezista Bombayhin ja juna-asemasta tasangoksi.

Seikkailuhenkeä löytyy jokaisesta

Phileas Foggin herrasmiehen roolivaatteisiin sonnustautuminen on ollut Timo Rissaselle ainutkertainen tilaisuus. Hän kertoo löytävänsä joitakin yhtymäkohtia korrektin ja minuutin tarkan aikataulun mukaan elävän roolihahmonsa kanssa — molemmat ovat matkailusta pitäviä kosmopoliitteja.
— Se on hieno rooli, joka tarjoaa näyttelijäntyön kannalta mielenkiintoisen kaaren. Foggin ihastuessa Audaan, tunteet avautuvat ja hän lopulta näkee maailman aivan uudella tavalla.

Tarina on monella tapaa tunnerikas.

Vaikka Verne kirjoitti klassikkoteoksensa lähes 150 vuotta sitten, kiehtoo tarina edelleen sukupolvesta toiseen. Tekijäryhmä toteaakin seikkailuhenkeä löytyvän jokaisesta.
— Verne oli nero, joka näki monia asioita ennalta. Tänä päivänä hän on maailman käännetyin kirjailija, Rissanen sanoo.
35-vuotistaiteilijauraansa Passepartout'n roolissa juhlistava Kari Kinnari kuvailee tarinan olevan myös eräänlainen road movie.
— Matka on kuin köysi, joka sitoo yhteen tapahtumat ja ihmiset. Mukana on myös vilpittömyyttä, ja uskoa siihen, että asiat onnistuvat.
Sivonen nostaa tarinasta puolestaan esille lojaaliuden teeman.
— Päähenkilöt tulevat täysin eri maailmoista, mutta siitä huolimatta he ovat lopulta valmiita uhrautumaan toisen vuoksi. Siinä on hyvä sanoma.

Ohjaaja vaihtui

Näytelmän valmistelu alkoi viime syksynä surullisten tähtien alla. Alun perin ohjaajaksi kiinnitetyn Antti Majanlahden kuolema johti moniin uudelleenjärjestelyihin.
Ohjaajan suitset käsiinsä otti aiemmin muun muassa Irti-teatterista tunnettu Sami Sivonen.
Hän kuvailee projektin olleen samaan aikaan rankka, mutta myös hyvä kokemus.
— Valmistelut olivat pitkällä, minkä vuoksi oli helppoa tulla mukaan nopealla aikataululla. Kuitenkin oma mielikuvitukseni jäi osittain jo tehtyjen suunnitelmien vangiksi. Teatteri on kuitenkin aina ryhmätyötä ja valmiisiin raameihin oli hyvä luoda uutta, Sivonen sanoo.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet

Luetuimmat

Uusimmat uutiset

Kommentoidut