Sienimäen rantaraitti saa 370 metrin jatkon alkukesän aikana — reitille tulee perinteisen sorapinnan lisäksi kaarisilta, pitkospuita ja levähdyspaikka

Nykyistä rantaraittia paljon käyttävä Katja Paakki on raitin jatkamisesta iloinen: ”Rantaraitti on loistava ja Neitsytniemi yksi lempipaikoistani Imatralla.”

Minna Mäkinen

Katja Paakki on tuttu näky Sienimäen rantaraitilla skotlanninterrierien Nyytin, 5, ja Ninin, 9, kanssa.
Katja Paakki on tuttu näky Sienimäen rantaraitilla skotlanninterrierien Nyytin, 5, ja Ninin, 9, kanssa.

Minna Mäkinen

Uusi osa rantaraittia tulee kulkeman talojen alapuolella lähellä rantaa Neitsytniemeen saakka.

Sienimäen rantaraitti saa jatkoa alkukesän aikana. Uutta raittia rakennetaan Otsaniemenkadun päästä Neitsytniemen kartanolle johtavalle tielle saakka. Raitti toteutetaan osin sorapintaisena, osin pitkospuina. Suunnitelmiin kuuluu myös puurakenteisen sillan tekeminen Wirrasjoen yli.

— Työt aloitetaan toukokuussa. Uskon, että uusi osa raittia on käytössä jo heinäkuussa, kertoo kaupunginpuutarhuri Erika Luhtanen Imatran kaupungilta.

Uskon, että uusi osa raittia on käytössä jo heinäkuussa. — Erika Luhtanen

Sorapintaista raittia tehdään noin 200 metriä ja pitkospuureittiä 170 metriä. Viime vuonna rantaraittia tehtiin omenapuistolta Otsaniemenkadulle noin 680 metriä.

Rantaraitin tekoon on tälle kesälle varattu 95 000 euron määräraha. Raitin tekee Imatran kiinteistö- ja aluepalvelu (Kipa).

Minna Mäkinen

Uusi osuus rantaraittia toteutetaan osin pitkospuina. Wirrasjoen yli tehdään kaarisilta.

Haastavampi projekti kuin viime kesänä

Luhtanen ennakoi, että sorapintaisen raitin rakentaminen Otsaniemenkadun päästä kohti Neitsytniemeä tulee olemaan haastavampi projekti kuin rantaraitin ensimmäisen osan teko viime vuonna.

— Maasto talojen alapuolella on on epätasaisempaa ja louhikkoisempaa. Siinä tarvitaan konevoimaa.

Reitti kulkee myös kosteikkoalueen halki. Sinne rakennetaan pitkospuut.

— Pitkospuista tulee perinteistä leveämmät, noin 1,5-metriset. Ajatus on, että pitkospuita pystyy kulkemaan esimerkiksi lastenvaunujen kanssa.

Wirrasjoen yli rakennetaan puurakenteinen kaareva silta.

— Se on suunniteltu rakennettavaksi paikalla.

Minna Mäkinen

Nykyinen raitti päättyy Otsaniemenkadun kohdalle.

Yhteislaituri pohdinnassa

Varsinaisen raitin lisäksi rantaan on on tulossa pieni levähdyspaikka pöytineen ja penkkeineen. Penkkejä tulee myös viime vuonna rakennetun reitin varrelle, muun muassa vedenpyhityspuistoon.

Jos määrärahaa jää varsinaisen raitin teon jälkeen, voidaan Otsaniemenkadun päähän toteuttaa vielä yhteislaituri sekä veneidenkiinnityspaikka paikallisille asukkaille.

— Katsomme ensin, minkä verran itse raitti vie rahaa. Laituria pohditaan sen jälkeen.

Ensi vuonna katseet kohdistuvat rantaraitin toiseen päähän. Omenapuiston luona rantaraitti kaartaa Vuoksenniskantien varteen. Rannassa kulkee erillinen, suosittu polku.

— Ensi vuonna pohditaan, jatketaanko raittia polun linjausta pitkin kohti Mansikkalan ratasiltaa. Se on ajankohtaista kuitenkin vasta, kun uusi silta on valmis, kertoo kaupungininsinööri Päivi Pekkanen.

Minna Mäkinen

Raitti ulottuu Neitsytniemeen saakka.

Katja Paakki: Rantaraitti on loistava

Imatralainen Katja Paakki on iloinen sitä, että Sienimäen rantaraitti saa jatkoa.

— Käytän nykyistä raittia paljon koirien ja lasten kanssa. Se on loistava.

Paakki odottaa innolla pääsyä raittia pitkin Neitsytniemeen.

— Neitsytniemi on yksi lempipaikkojani Imatralla. Ja Vuoksen varren maisemat ovat loistavat, täynnä kulttuurihistoriaa.

Keskiviikkona Paakki oli liikkeellä rantaraitin lumesta vapaalla osuudella skotlanninterrierien Ninin, 9, ja Nyytin, 4, kanssa.

Minna Mäkinen

Nykyisellä rantaraitilla ei ole ollut talvikunnossapitoa.

Luetuimmat

Uusimmat uutiset