Venekerho etsii uutta satamapäällikköä ja puntaroi New Portin tarjoamaa uutta sopimusta – Viime kesän laiturinvaihdot ovat saaneet kiukkuista arvostelua isojen veneiden omistajilta

Imatran venesatamasta on siirtynyt jonkin verran veneitä muihin satamiin. New Port Imatra vahvistaa ensi kesän laituripaikkahinnat alkuvuodesta.

Kai Skyttä

Viimeiset veneilijät jatkavat jäiden tuloon asti. Arkistokuva
Viimeiset veneilijät jatkavat jäiden tuloon asti. Arkistokuva

Imatran venesatama Lammassaaressa on hiljentynyt marraskuun puolivälissä, mutta sataman isännöinnistä tällä erää kaksi vuotta hoitaneessa Imatran Venekerhossa suunnitellaan jo täyttä häkää ensi vuoden kuvioita.

Venekerhon ja satamaa hallinnoivan New Port Imatran nykyinen sopimus kattaa päättyvän veneilykauden. Jatkokautta on kerholle jo tarjottu.

— New Portin edustajien kanssa oli työmaakokous, jossa käytiin mennyttä kesää läpi ja puhuttiin tulevasta, kertoo Imatran Venekerhon puheenjohtaja Jyrki Tikka.

Vuosi sitten New Port tarjosi Venekerholle viiden vuoden mittaista sopimusta, mutta kerho otti vain vuoden mittaisen pestin. Nyt Tikan pöydällä on uusi vuoden mittainen sopimusluonnos, johon kerhon hallitus ottaa kantaa tulevalla viikolla.

— Yksi veneilykausi on sopiva aika. Pitemmäksi ajaksi on hankala sitoutua, kun ei tiedä mihin suuntaa asiat kehittyvät, Tikka muistuttaa.

Uutta satamapäällikköä etsitään

Venekerhon hallitus käy sopimusluonnosta läpi heti maanantain kokouksessaan. Samaan aikaan kerhossa valmistellaan uuden satamapäällikön valintaa.

Viime talvena satamapäällikkö Jouni Eerola sairastui ja Jyrki Tikka joutui puheenjohtajana hoitamaan oman työnsä ohessa ruljanssia, joka johtui New Portin suorittamista laitureiden vaihdoista ja niihin liittyvistä väliaikaisten laituripaikkojen etsimisestä.

— Viime talvena huomattiin, että satamapäällikön taustalla täytyy olla kunnon varamiehitys. Nyt on mietitty erilaisia malleja. Yksi voisi olla sellainen, että satamapäällikkö on tavattavissa vain tiettyinä päivinä ja hoitaa muuten asioita puhelimen päässä, Tikka kertoo.

Keväällä Imatralle satamapäälliköksi pestattu Teemu Eerola jatkaa vielä opintojaan.

— Olemme etsineet satamapäälliköksi sopivaa henkilöä. Lähtökohtana on ollut se, että Teemu lähtee keväällä muualle töihin. Kyllähän Teemu varmaan on vielä keväällä apuna ja hänhän on mukana kerhon hallituksessakin, Tikka sanoo.

Uuden satamapäällikön valinta liittyy kiinteästi myös New Portin tarjoaman ensi vuoden sopimuksen hyväksymiseen.

ANU PAKARINEN

Jyrki Tikka (vas.) aikoo jatkaa vielä vuoden Imatran Venekerhon puheenjohtajana. Satamapäällikkönä päättyvällä veneilykaudella toiminut Teemu Eerola jatkaa vielä opintojaan.
Jyrki Tikka (vas.) aikoo jatkaa vielä vuoden Imatran Venekerhon puheenjohtajana. Satamapäällikkönä päättyvällä veneilykaudella toiminut Teemu Eerola jatkaa vielä opintojaan.

Isojen veneiden paikkoja katosi

Työmaakokouksessa New Portin kanssa Jyrki Tikka toi esiin myös veneilijöiden palautteen viime kesän laiturinvaihdoista.

Laitureita kyllä uusittiin, mutta ihmettelyä herätti se, miksi monen veneilijän mielestä sataman paras isojen veneiden laituri piti ottaa pois käytöstä ja siirtää aallonvaimentimen kärkeen.

Myös nurinaa isojen veneiden laituripaikkojen hinnasta on kuultu.

— Kolmessa ankkurissa veneilijät käyvät antamassa meille suoraa palautetta ja siinä joudumme olemaan jonkinlaisena puskurina, Tikka kertoo.

Veneilijöitä on lähtenyt

New Port lyö lukkoon ensi kesänä laituripaikkojen hinnat Imatralla vuodenvaihteen jälkeen. Viimeistään venemessuihin mennessä, Tikka arvioi.

— Toiveena tietysti on, että merkittäviä korotuksia ei tulisi. Veneitä on jonkin verran satamasta siirtynyt muualle, etenkin isoja veneitä. Sellaisen kehityksen ei toivota jatkuvan.

New Portin ja Venekerhon neuvotteluissa investointien satamaan on luvattu jatkuvan.

— Toivotaan, että laiturien uusiminen jatkuu, Jyrki Tikka sanoo.

Venesataman laitureissa on marraskuun puolivälissä runsaat parikymmentä venettä. Viimeiset veneilijät liikkuvat Saimaalla jäiden tuloon asti, nostavat sitten veneet trailerille ja vievät pois.

— Ei siellä varsinaista satamanhoitoa enää tarvita. Pientä siistimistä. Kolme ankkuria suljetaan joulukuun alussa neljäksi kuukaudeksi, Tikka kertoo.

Luetuimmat

Kommentoidut