Kaksoisraiteen alikulkusiltojen rakentaminen alkaa Imatralla kesäkuussa, Joutsenossa työt käynnistyvät tällä viikolla — ”Häiritsemme valitettavasti työnteolla ihmisten arkea”

Päivi Virta-Salo

Alikulkusiltojen rakentaminen muuttaa liikennejärjestelyjä Joutsenossa.
Alikulkusiltojen rakentaminen muuttaa liikennejärjestelyjä Joutsenossa.

Alikulkusiltojen rakentamista käynnistellään Luumäki-Imatra -ratahankkeen (LUIMA) kaksoisraideosuudella. Siltoja rakennetaan yhteensä viisi ja niillä luodaan pohjaa myöhemmin käynnistyville kaksoisraiteen rakennusurakoille.

Ensimmäiset kaksi alikulkua rakennetaan Joutsenoon. Urakan valmistelu aloitettiin Kesolassa ja Joutsenon eteläpuolella maanantaina.

— Paikalla tehdään liikennejärjestelyjä ja paalutustasoja viikonloppuna alkavaa paalutusta varten, kertoo projektipäällikkö Joonas Hämäläinen LUIMA:sta.

Alikulkujen rakentaminen vaikuttaa liikenteeseen Joutsenossa.

Työmaan kohdalla Kesolantie suljetaan liikenteeltä 25. toukokuuta alkaen. Poikkeusjärjestelyt kestävät marraskuun loppuun saakka. Kuutostiellä liikennöintiin Kesolan työmaa ei vaikuta.

Joutsenon eteläisen alikulkusillan rakentaminen laskee ajoneuvoliikenteen nopeutta alueella ja siirtää kevyen liikenteen kulkemaan vain toista puolta Saimaantietä. Liikennettä ohjataan paikalla opasteilla.

Imatralla työmaan vaikutukset liikenteeseen ovat kuitenkin Joutsenoa pienemmät.

Kesäkuussa alikulkusiltojen rakentaminen aloitetaan myös Imatralla Korvenkannantien alikulkusillalla ja Karhunmäenkadun ylittävällä Asemäen alikulkusillalla sekä Lappeenrannassa Karjasillalla.

Molemmat Imatralla sijaitsevat uudet alikulkusillat rakennetaan nykyisten siltojen viereen.

Kesäkuun urakoiden vaikutuksista liikenteeseen ilmoitetaan myöhemmin. Imatralla työmaan vaikutukset liikenteeseen ovat kuitenkin Joutsenoa pienemmät, sanoo projektipäällikkö Markus Malmivuori siltoja rakentavasta NRC Group Finland Oy:stä.

— Häiritsemme valitettavasti työnteolla ihmisten arkea. Liikenne pyritään järjestämään kuitenkin mahdollisimman sujuvasti, Malmivuori sanoo.

Malmivuoren mukaan eniten liikennettä häiritsevät paalutustyöt jokaisessa kohteessa.

Paalutus tehdään urakan alkuvaiheessa ja se kestää noin viikon verran jokaisessa kohteessa.

Luetuimmat