”Jos nuoret olisivat nukkuneet ja bussi olisi suistunut penkkaan, jälki olisi ollut todella pahaa” — Suomessa syttyy linja-auto tuleen joka viikko

Rengas voi räjähtää niin voimalla, että pahimmassa tapauksessa liekit pääsevät leviämään ikkunan kautta matkustamoon.

Kai Skyttä

Linja-auto syttyy tuleen Suomessa suunnilleen kerran viikossa. Kuvituskuva.
Linja-auto syttyy tuleen Suomessa suunnilleen kerran viikossa. Kuvituskuva.

Suomessa syttyy palamaan linja-auto suunnilleen joka viikko. Pelastusopiston tilastojen mukaan Suomessa sattuu keskimäärin noin 50—60 linja-autopaloa vuosittain.

— Palojen taustalla on useita erilaisia syitä. Huomattavaa kuitenkin on, että linja-autoilla ajetaan valtavan paljon, ja ajokilometreihin suhteutettuna paloja ei ole paljon, toteaa pelastusopiston tutkimusjohtaja Esa Kokki.

Yleisimmin palot syttyvät moottoritilassa tai sitten renkaisiin liittyviä paloja, jolloin linja-auton renkaat tai jarrupalat syttyvät palamaan.

— Tällaiset palot ovat yleensä varsin pieniä. Kuopion palo oli poikkeuksellisen raju, Kokki sanoo.

Pieni tila on vaarallinen

Renkaasta tai moottorista alkunsa saava palo on vaarallinen siksi, että se tapahtuu pienessä tilassa. Se, kuinka uhkaavaksi palo muodostuu, riippuu palon laajuudesta.

— Jos esimerkiksi rengas palaa kokonaan, liekit voivat olla niin isot että ne voivat ikkunoiden kautta levitä matkustamoon, Kokki sanoo.

Tärkeintä palojen ennaltaehkäisemisessä on säännöllinen huolto.

— Rengaspalot ovat hankalia. Renkaiden kuntoa tulee seurata ja huoltaa, se on tärkeä tekijä.

Linja-autojen moottoritiloihin voidaan myös asentaa erillisiä sammutusjärjestelmiä. Niiden käyttö on kuitenkin vapaaehtoista.

Poikkeuksellinen palo

Kokin mukaa Kuopion keskiviikon kaltainen bussipalo on Suomessa erittäin poikkeuksellista.

— Käyttökelvottomaksi busseja palaa Suomessa ihan yksittäisiä kertoja vuodessa, Kokki sanoo.

Hänen mukaansa Kuopion turmassa oli onni matkassa.

— Oli onni, että kaikki olivat nuoret olivat hereillä ja kuljettaja oli toiminut oikein. Jos palo olisi syttynyt yöaikaan, nuoret olisivat nukkuneet ja renkaan räjähdyksen seurauksena bussi olisi suistunut vaikkapa kyljelleen penkkaan, niin jälki olisi voinut olla todella pahaa.

Linja-autopalojen määrät Suomessa vuosittain

2012: 64

2013: 50

2014: 54

2015: 53

2016: 57

2017: 44

Lähde: Pelastusopisto