Jari Sarasvuo haukkui uuden maakuntajohtajan hakuilmoitusta Twitterissä ja sai kiitokset Etelä-Karjalan liiton viestintäpäälliköltä

Mediapersoonan kielteiset saatesanat eivät harmita liitossa, sillä Sarasvuo jakoi samalla ilmoituksen 178 000 seuraajalleen.

Etelä-Karjalan liitto

Etelä-Karjalan liiton mainoksessa maakuntaliitolle etsitään uutta solistia. Mainoskuvan metalliyhtyeeksi pukeutuivat liiton hallinto- ja kehittämisjohtaja Olli Seppänen, viestintäasiantuntija Virve Lindström, Aasia-asiantuntija Ding Ma sekä liikenneasiantuntija Sonja Tynkkynen.
Etelä-Karjalan liiton mainoksessa maakuntaliitolle etsitään uutta solistia. Mainoskuvan metalliyhtyeeksi pukeutuivat liiton hallinto- ja kehittämisjohtaja Olli Seppänen, viestintäasiantuntija Virve Lindström, Aasia-asiantuntija Ding Ma sekä liikenneasiantuntija Sonja Tynkkynen.

Mediapersoona Jari Sarasvuo haukkui Etelä-Karjalan liiton mainosta Twitterissä 178 000 seuraajalleen. Liitossa Sarasvuon sanat eivät harmita, vaikka yrittäjä kuvasi mainostettua maakuntajohtajan virkaa "vihreäksi oksaksi, jolla möllöttää poliittisen uran päätyttyä".

Sen sijaan Etelä-Karjalan liiton viestintäpäällikkö Ritva-Liisa Pulkkinen kiitti Sarasvuota Twitterissä siitä, että tämä oli jakanut ilmoituksen seuraajilleen.

– Sehän on ollut meillä yksi tavoite tässä, että tieto leviää mahdollisimman laajalle, Pulkkinen sanoo.

Kampanjan taustalla Eksoten kohumainoksen tehnyt mediatoimisto

Sarasvuon kritiikki kohdistui hakuilmoitukseen ja sen saatesanoihin, jossa maakuntajohtajan virkaa kuvataan muun muassa "Suomen rokkaavimmaksi". Metallimusiikin kuvastoa hyödyntävässä mainoksessa neljä Etelä-Karjalan liiton työntekijää on ryhmittynyt yhtyeeksi ja keskellä kuvaa on mikrofoni ja valokeila, johon haetaan solistia – uutta maakuntajohtajaa.

Itse mainoskampanjan on suunnitellut mediatoimisto Avidly, jonka mainokset nousivat laajasti otsikoihin viime vuonna. Eksotelle Avidly toteutti räväkän mainoskampanjan nuorten lääkärien rekrytoimiseksi. Itse mainos hyllytettiin, mutta Avidlyn mukaan valtakunnallisen kohun siivittämänä kampanjasta tuli lopulta menestys.

Mikkelin kaupungille Avidly toteutti mainoksen, jonka kaksimielisestä viestistä uutisoitiin viime syksynä.

Pulkkinen myöntää, että Etelä-Karjalan liitossa tiedostettiin, että kohun siivittämänä mainos voi levitä laajalle.

– Some-kanavissa tavoitellaan, että ilmoitus huomataan. Missään nimessä tavoitteena ei kuitenkaan ole aiheuttaa negatiivista kohua.

Hän huomauttaa, että liiton mainos on saanut myös positiivista huomiota. Esimerkiksi mediapersoona ja työelämäprofessori Pekka Sauri jakoi Twitterissä liiton kampanjaa vajaalle 109 000:lle seuraajalleen.

Etelä-Karjalan liitto

Mainoskampanjan suunnitteli mediatoimisto Avidly ja itse mainoskuvan otti Ville Juurikkala.
Mainoskampanjan suunnitteli mediatoimisto Avidly ja itse mainoskuvan otti Ville Juurikkala.

Mainoksella pyritään erottumaan

Etelä-Karjalan maakuntaliitossa ollaan tyytyväisiä, jos mainos tavoittaa mahdollisimman monta potentiaalista maakuntajohtajaksi hakijaa. Perinteisestä poikkeavalla mainoksella pyritään erottumaan, koska pienen kaakkoisen maakunnan viesti voisi muuten jäädä vaille huomiota.

– Kaikilla ilmoituksilla haetaan sitä, että mahdollisimman moni potentiaalinen hakija huomaisi paikan, oli sitten kyse somesta tai lehti-ilmoituksesta, Pulkkinen sanoo.

Pulkkisen mukaan mainoskampanjalla on maakuntajohtajan rekrytointiryhmän ja maakuntahallituksen siunaus.

Etelä-Karjalan liitto

Etelä-Karjalaan liiton mainoksessa bändille etsitään uutta solistia. "Haetaan valovoimasta ja näkyvää henkilöä, jonka ääni kantaa kauas," Ritva-Liisa Pulkkinen kuvaa mainoksen konseptia.
Etelä-Karjalaan liiton mainoksessa bändille etsitään uutta solistia. "Haetaan valovoimasta ja näkyvää henkilöä, jonka ääni kantaa kauas," Ritva-Liisa Pulkkinen kuvaa mainoksen konseptia.

Luetuimmat