Ilman koronaa Imatran ajot olisivat alkaneet tänään: päätös kilpailun siirrosta syntyi nopeasti – radalla tehty ilkivaltaa

Perjantaina radalla olisi ajettu vapaita harjoituksia.

Juho Kokko

Imatran ajojen yleisjärjestelyistä vastaavan Sami Backmanin mukaan vuoden 2021 ajotapahtuman rakentamisen työmäärä kasvaa syyskuusta lähtien.
Imatran ajojen yleisjärjestelyistä vastaavan Sami Backmanin mukaan vuoden 2021 ajotapahtuman rakentamisen työmäärä kasvaa syyskuusta lähtien.

Imatran ajojen oli määrä alkaa tänään alkuperäisen aikataulun mukaan. Kilpailuviikonloppu jouduttiin kuitenkin siirtämään koronaviruksen takia vuoteen 2021.

Huhtikuussa syntynyt päätös oli järjestävälle taholle eli Imatran Moottorikerho ry:lle pettymys, sillä tapahtumaan satsataan vuositasolla paljon. Taloudellisesti kerholle ei aiheutunut päätöksestä tappioita, sillä suuria satsauksia ei vielä tuossa vaiheessa kevättä oltu tehty.

– Aika oli puolellamme. Emme olleet ehtineet tekemään vielä hankintoja, joten oli hyvä sauma laittaa toiminta tauolle ja suunnata katseita ensi vuoteen, kertoo moottorikerhon puheenjohtaja ja ajojen yleisjärjestelyistä vastaava Sami Backman.

Sähkömoottoripyörien näytösajojen oli tarkoitus toimia tämän vuoden kilpailun yhtenä uudistuksena. LUT:n rakentaman sähköpyörän odotetaan valmistuvan ensi vuoden kilpailuviikonloppuun mennessä. Lisäksi paikalle saapuu E-luokan pyöriä muun muassa Hollannista ja Englannista.

Kilpailuviikonloppu on järjestävälle taholle työntäyteinen. Aktiivijäseniä toimii viikonlopun aikana vastuutehtävissä parisenkymmentä kappaletta, joiden lisäksi viikonlopusta merkittävän osan mahdollistaa talkootyöntekijät.

– Paine on luonnollisesti kova. Viime vuonna ei tarvinnut ihan yölläkin töitä tehdä, mutta joskus tilanne on niin vaatinut. Kilpailun onnistumisesta on hallituksen jäsenillä, sekä järjestelytoimikuntaan kuuluvilla iso vastuu, Backman avaa taustoja.

Juho Kokko

Tuomaritorni on kohdannut ilkivaltaa. Tuoleja on raahattu alas ja niitä on muun muassa rikottu
Tuomaritorni on kohdannut ilkivaltaa. Tuoleja on raahattu alas ja niitä on muun muassa rikottu

Veden läheisyys ja kilpailun historia valloitti kilpailijat

Imatran ajojen sijainti on IRC-sarjan muihin paikkakuntiin verrattuna ainutlaatuinen: rata sijaitsee suoraan Vuoksen vieressä ja tämä on tehnyt Backmanin mukaan kuljettajiin suuren vaikutuksen.

Hän kertoo vanhan GP-radan maineen tuoneen kilpailijoita erityisesti Iso-Britanniasta, jossa jokainen kuljettaja haluaa ainakin kertaalleen kilpailuviikonlopun kokea.

– Tänäkin aamuna herätessä katsoin, että on ihan tyypillinen Imatran ajojen keli. Epävakainen ilma ja pientä vesisadetta, mutta onhan esimerkiksi britit tottuneet vastaaviin ilmoihin, Backman naurahtaa.

Radalla on tehty ilkivaltaa yöaikaan

Varikkoalueelta löytyy kuminpolttamisen jälkiä, mitkä luonnollisesti kuuluvat hieman "old school" -henkiselle varikolle.

Backman kertoo kuitenkin olevansa harmissaan, että rakennuksien ovia on murrettu ja sisällä olevaa irtaimistoa hajotettu.

Puheenjohtaja korostaa kuitenkin ilkivallan kaatuvan viime kädessä seuran niskaan. Vaikka konteissa ja tuomaritornissa ei mitään arvokasta säilytetäkään, joutuu joku aina rikotut lukot ja ovet korjaamaan.

Juho Kokko

Tällä suoralla huippunopeudet nousevat parhaillaan 318 km/h.
Tällä suoralla huippunopeudet nousevat parhaillaan 318 km/h.

– Meidän aktiivien mielestä on ihan hyvä, että mopoilijat kerääntyvät yhdessä miettimään ajamista. Järjestämme kuitenkin talkoilla tällaista tapahtumaa, joten meiltä löytyy kyllä tekemistä, jos pojat sellaista etsivät, Backman huomauttaa.

Luetuimmat

Uusimmat uutiset