Tällä viikolla on tarkoitus valita kaksi Jarno Saarista — Hänen tarinaansa pohjautuvaa elokuvaa kuvataan tulevana kesänä myös Imatralla, kertoo elokuvaidean isä

KymiRing on tällaiselle ensi-illalle erittäin sopiva paikka, toteaa KymiRing oy:n hankejohtaja.

Imatran Moottorikerho

Jarno Saarinen Imatran ajoissa vuonna 1971.
Jarno Saarinen Imatran ajoissa vuonna 1971.

Jarmo Piepposen ideoimalle elokuvahankkeelle kuuluu hyvää.

— Juuri nyt ammattikäsikirjoittaja kirjoittaa elokuvaa lopulliseen muotoonsa. Pääosan esittäjät pyritään valitsemaan tällä viikolla.

Ainakin kaksi pääosaa miehitetään suomalaisvoimin: nuori ja aikuinen Jarno Saarinen.

Suurin osa näyttelijöistä tulee muualta.

— Se johtuu siitä, että tämä elokuva tapahtuu isolta osin ulkomailla. Muun muassa Saksassa, Espanjassa ja Italiassa, Piepponen kertoo.

Kuvaukset alkavat kesällä

Fiktiivisen, Saarisen tarinaa myötäilevän elokuvan roolivalinnat on tarkoitus saada päätökseen tällä viikolla, Piepponen sanoo. Muut pohjatyöt, kuten kuten käsikirjoitus ja kuvauspaikkojen etsiminen on määrä saada päätökseen juhannukseen mennessä.

Kuvaukset alkavat ensi kesänä.

— Tätä ei uskalla vielä vannoa, mutta yhtenä ajatuksena on kuvata Imatralla Imatran ajojen aikana. Mutta joitakin kuvauksia tullaan tekemään Imatralla joka tapauksessa.

Piepponen miettii etenkin Pässiniemeä: sen lavastaminen 70-luvun henkeen soputeltoilla ja ajanmukaisilla moottoripyörillä.

Ensi-iltansa elokuva saa kesällä 2020, Iitin KymiRing-radalla järjestettävien, Suomen ensimmäisen MotoGP-osakilpailun yhteydessä.

— Tarkkaa päivämäärää ensi-illalle ei vielä ole, mutta heinäkuussa se tapahtuu, Piepponen sanoo.

Tarkoituksena on näyttää elokuva suurilta ulkoscreeneiltä, ja viedä se sitten teatterilevitykseen.

KymiRing oy:n hankejohtaja Timo Pohjola toteaa, että elokuvan ensi-illasta käytävät neuvottelut ovat vielä kesken.

— KymiRing on tällaiselle ensi-illalle kyllä erittäin sopiva paikka.

Joonas Tapaninen

Jarmo Piepponen. Arkistokuva kesältä 2018.

Isot tuotantoyhtiöt potkivat pihalle

Piepposelle elokuvaprojekti on pitkäaikainen unelma.

— Aloin miettiä tätä varmaan 15 — 20 vuotta sitten. Lähestyin silloin Saarisen sukua ja tein elokuvaan käsikirjoituksen, mutta tein sen hölmöyden, että lähestyin sen kanssa suoraan kovia tuotantoyhtiöitä. Ne potkivat minut ulos ja sanoivat, ettei ketään kiinnosta.

Mutta maailma muuttuu. Tulevan elokuvan partnerit ovat pääosin ulkomailta, sillä ulkomailla Saarista arvostetaan enemmän, toteaa Piepponen.

— Se on oikeastaan käsittämätöntä, sillä Saarisella oli vain yksi maailmanmestaruus. Mutta hänen elämässään on draaman kaari.

Piepponen kertoi viime kesänä Uutisvuokselle, että elokuvan kokonaisbudjetti on 4,4 miljoonaa euroa.

— Rahoitus koostuu miljoonasta pienestä palasesta, mutta alkaa olla kunnossa.

Elokuvan tuottaa espanjalainen Luna, ja merkittävä yhteistyökumppani on italialainen MotoGP-talli LCR Honda.

Maailmanmestaruus Imatran ajoissa

Turkulainen Jarno Saarinen on edelleen ainoa suomalainen ratamoottoripyöräilyn maailmanmestari. Hän ajoi 250-kuutioisten maailmanmestaruuden Imatran ajoissa vuonna 1972.

Saarinen sai surmansa kilpailuonnettomuudessa Monzan radalla vuonna 1973, ollessaan vasta 27-vuotias. Hän on edelleen ainoa ratamoottoripyöräilyn soololuokan suomalainen maailmanmestari.

Miehen arvostuksesta ulkomailla kertoo muun muassa se, että kesällä 2014 hänen muistokseen hänen muistokseen avattiin italialaisessa Petrignanossa Jarno Saarisen puisto ja patsas.

Juttua muutettu klo 13.14: korjattu kirjoitusvirhe otsikosta

Luetuimmat

Uusimmat uutiset

Kommentoidut