Vuoksen voima yllätti sillanrakentajat: Mansikkakosken ratasillan vedenalaiset paalutukset edenneet tahmeasti, poraukseen tarvitaan lisäaikaa — ”Haastavin kohde ikinä”

Pääurakoitsija hakee Imatran seudun ympäristötoimelta kuukauden jatkoaikaa sekä 24/7-porauslupaa.

Anu Pakarinen

”Ei ole Vuoksen voittanutta, yli käynyttä Imatran.”
Väinämöinenkin tiesi saman, minkä sillanrakentajat ovat oppineet Imatralla muutamassa viikossa. Kuvassa projektipäällikkö Petri Viiru.
”Ei ole Vuoksen voittanutta, yli käynyttä Imatran.” Väinämöinenkin tiesi saman, minkä sillanrakentajat ovat oppineet Imatralla muutamassa viikossa. Kuvassa projektipäällikkö Petri Viiru.

Mansikkakosken uuden ratasillan rakentaminen on törmännyt odottamattomiin vaikeuksiin.

Vedenalaiset paalutukset ovat edenneet vuolaassa virrassa tahmeasti.

Alun perin työn piti valmistua tämän viikon loppuun mennessä, mutta on selvää, ettei aikataulu pidä. Tiistaina urakasta oli valmiina alle 40 prosenttia.

— Haemme kuukauden jatkoaikaa ja aikaikkunaan muutenkin joustavuutta, kertoo NRC Group Finlandin projektipäällikkö Petri Viiru.

Aikaraja poistuu?

Imatran seudun ympäristötoimen luvalla vedenalaisia paalutuksia on toistaiseksi lupa tehdä kello 6–24 aikana.

Käytännössä työt ovat painottuneet iltaan ja alkuyöhön, jolloin Vuoksen virtaus on pienimmillään.

Fortum suostui alentamaan Vuoksen virtaamaa 200 kuutioon sekunnissa illalla. Se helpottaa urakkaa jonkin verran, rakentajat kertovat.
Fortum suostui alentamaan Vuoksen virtaamaa 200 kuutioon sekunnissa illalla. Se helpottaa urakkaa jonkin verran, rakentajat kertovat.

Nyt NRC Group haluaa luvan jatkaa töitä puolenyönkin jälkeen, eli käytännössä kellon ympäri.

Syynä on haastavat olosuhteet.

Poraaminen lautalta käsin haastavaa

Uusi kaksiraiteinen ratasilta rakennetaan kahdeksan tuen varaan, joista kuusi sijaitsee kuivalla maalla ja loput kaksi keskellä Vuoksea. Näihin kahteen tukeen tarvitaan yhteensä kymmenen 15-metristä paalua, jotka juntataan syvälle Vuoksen pohjaan.

Työ on mittatarkkaa. Paalun on oltava oikeassa kulmassa, kaltevuudessa ja sijainnissa. — Petri Viiru

Haasteita työhön tuo kuitenkin vuolas virta ja työtapa.

120 tonnia painava pora viedään kohteeseen joka ilta kahden hinaajan työntämällä työskentelylautalla. Poraaminen voidaan aloittaa vasta, kun lautta ja pora ovat täsmälleen oikeassa asennossa.

— Työ on mittatarkkaa. Paalun on oltava oikeassa kulmassa, kaltevuudessa ja sijainnissa, painottaa Petri Viiru.

Yhden paalun poraus Vuokseen kestää 1–1,5 tuntia. Useana iltana esityöt ovat vieneet kuitenkin niin pitkään, ettei poraamista ole ollut järkeä aloittaa, koska meluluvan aikaraja olisi tullut pian vastaan. Työt on keskeytetty 3–4 iltana.

— Olen 23 vuotta puljannut siltojen kanssa, ja tämä on haastavin kohde, mitä omalla uralla on tullut vastaan. Varmaan tämä myös jää haastavimmaksi. Syynä on veden voima ja erilainen toteutustapa, sanoo siltatyönjohtaja Marko Kaukola EN Rakennuskonsultti Oy:stä.

Siltatyönjohtaja Marko Kaukola kuvaa kohdetta haastavimmaksi ikinä.
Siltatyönjohtaja Marko Kaukola kuvaa kohdetta haastavimmaksi ikinä.

Virtauksia ja Vuoksen pohjaa tutkittiin suunnitteluvaiheessa perusteellisesti. Ennakkoarviot niiden vaikutuksesta työmaahan ovat kuitenkin eri asia kuin todellisuus, Kaukola ja Viiru toteavat.

— Fyysisesti tällaista ei ole kokeiltu. Vastaavia kohteita ei yksinkertaisesti ole.

Ymmärrystä toivotaan

Viiru toivoo nyt lähistön asukkailta ymmärrystä.

Uuden sillan perustukset näkyvät vanhan sillan edessä. Siltojen väliin jää alle kymmenen metriä.
Uuden sillan perustukset näkyvät vanhan sillan edessä. Siltojen väliin jää alle kymmenen metriä.

Vaikka urakoitsija hakee lupaa jatkaa porauksia ilman aikarajaa, koko yötä ei missään nimessä ole tarkoitus työskennellä. Jos poraamaan ei ole päästy kello 23 mennessä, työt lopetetaan siltä illalta.

— Mutta jos poraus on menossa, se viedään loppuun asti.

Kun vedenalaiset paalutukset on saatu maaliin, alkavat paalutustyöt kuivalla maalla. Koska aikataulusta ollaan jäljessä, urakoitsija toivoo ympäristötoimelta lupaa tehdä paalutuksia tarpeen tullen myös viikonloppuisin alkuperäisestä suunnitelmasta poiketen.

Ympäristötarkastaja Arto Ahonen Imatran seudun ympäristötoimesta kertoo, että meluilmoituksen kohtalo ratkaistaan tämän viikon aikana.

Luetuimmat