Imatran uutta lumenkaatopaikkaa koskevat pelot ovat osoittautuneet turhiksi: Tila ei lopu ihan heti kesken
Tänä talvena Kuparille on ajettu ehkä 100 kuormaa lunta. Tilaa on ainakin kymmenkertaiselle määrälle, arvioi Imatran kiinteistö- ja aluepalvelun Kimmo Kauhanen.
Imatran uusi lumenkaatopaikka Kuparilla on avoinna toista talvea. Viime talvena lunta ei ollut juuri nimeksikään, joten liikennejärjestelyjä ja lumenkaatopaikan muuta toimivuutta on päästy testaamaan toden teolla vasta tänä talvena.
Ongelmia ei ole ilmennyt, kertoo työpäällikkö Kimmo Kauhanen Imatran kiinteistö- ja aluepalvelu Kipasta.
Ainakin toistaiseksi tila on riittänyt hyvin, eikä liikennekään ole ruuhkautunut lumenkaatopaikalle vievällä kapealla tiellä. Runsaiden lumisateiden jälkeen jonoja voi myöhemmin kertyä, mutta silloin ei auta kuin odottaa omaa vuoroa ja muistaa, ettei maksua peritä, Kauhanen toteaa.
– Lumenkaatopaikka on pelittänyt ihan hyvin. Ne jotka ovat kippailleet lumia, ovat toimineet esimerkillisesti. Kasat ovat vierekkäin, eivätkä miten sattuu, hän kiittää.
Aiemmin lumet kipattiin suoraan Vuokseen. Lumenkaatopaikka sijaitsi Mansikkalassa urheilutalon vieressä. Vaikka matkaa on nyt enemmän, työ itsessään on helpompaa, sillä aiemmin lumi tahtoi jäätyä Vuokseen, Kimmo Kauhanen kertoo.
– Pitkässä juoksussa on varmaan taloudellisempaa ajaa lumet Kuparille kuin Vuokseen. Lumet eivät sulaneet Vuoksessa, vaan niitä jouduttiin kaivurilla hämmentämään vähän väliä.
Aluksi pähkäiltiin, riittääkö Kuparin lumenkaatopaikan alue koko kaupungin lumimäärälle. Sittemmin huolet ovat haihtuneet. Tänä talvena Kuparille on ajettu ehkä 100 kuormaa lunta. Tilaa on ainakin kymmenkertaiselle määrälle, Kimmo Kauhanen arvioi. Jos tila uhkaa täyttyä, lumikasoista tehdään korkeampia.
– Sama yritys hoitaa sekä lumenkaatopaikkaa että Virasojan maankaatopaikkaa, Kauhanen mainitsee.
Imatran kiinteistö- ja aluepalvelu Kipan lisäksi lumenkaatopaikkaa käyttävät yksityiset kiinteistöpalvelu- ja kuljetusyritykset.
Kuljetuspalveluyrittäjä Jukka Vastarinteellä ei ole pahaa sanaa sanottavana uudesta lumenkaatopaikasta.
– Tilaa on vaikka kuinka. Homma toimii ihan hyvin.
Lumenkaatopaikalle tulevat ja sieltä lähtevät käyttävät samaa reittiä. Jossain tilanteessa jonoja voi tulla, mutta kyllähän Vuoksen lumenkaatopaikallekin jonotettiin, Vastarinne huomauttaa.
Isoin miinus koskee kustannuksia, jotka ovat pidentyneiden kuljetusmatkojen takia kasvaneet.
– Kulut lisääntyvät, kun matkat kasvavat. Ja vaikuttaahan se päästöihinkin.
Vastarinne on tarkistanut omia taksojaan matkojen venymisen takia. Lopulta laskun maksavat asiakkaat, eli tässä tapauksessa taloyhtiöt.