Voisiko Vuoksi pelastaa Saimaan järvilohen? – Emilio Urpalainen esittää Tainionkosken voimalaitoksen läheisyyteen luonnonmukaista kalatietä

Emilio Urpalainen toivoo, että Saimaan ja Vuoksen välinen kanavahanke korvattaisiin kalatiellä, josta tulisi samalla myös virkistysalue.

Jarmo Hämäläinen

Ympäristöteon lisäksi päätöksellä olisi iso elinkeinopoliittinen vaikutus kalastusmatkailun hyödyntämisessä tulevaisuudessa Imatralla, Emilio Urpalainen sanoo.
Ympäristöteon lisäksi päätöksellä olisi iso elinkeinopoliittinen vaikutus kalastusmatkailun hyödyntämisessä tulevaisuudessa Imatralla, Emilio Urpalainen sanoo.

Tainionkosken voimalaitoksen läheisyyteen ehdotetaan luonnonmukaista kalatietä. 13. tammikuuta kirjatun kuntalaisaloitteen on laittanut alulle imatralainen Emilio Urpalainen.

Aloitteessa esitetään, että Imatran kaupungin päättäjät ja kaupungin johto käynnistäisi välittömästi Fortum Oyj:n kanssa neuvottelut Tainionkosken voimalaitoksen istutusvelvoitteen muuttamista takaisin luonnonmukaiseksi kalatieksi sekä veden säännöstelykäytäntöjen kehittämiseksi siten, että virtaamien ajallinen vaihtelu sekä veden pinnan korkeuden vaihtelu otetaan huomioon vaelluskalojen elinkierron periaatteiden mukaisesti.

Tavoitteena olisi palauttaa erittäin uhanalainen Saimaan järvilohi ja muita vaelluskalakantoja Vuokseen ja sen vesistöön. Urpalainen toivoo, että Saimaan ja Vuoksen välinen kanavahanke korvattaisiin kalatiellä.

– Tomi Menna on piirtänyt aikoinaan kalatien siihen kohdalle, mihin kanavaa suunnitellaan, Urpalainen muistuttaa.

Santeri Tynkkynen

Emilio Urpalainen esittää, että Tainionkosken voimalaitoksen läheisyyteen rakennettaisiin luonnonmukainen kalatie. Myös Vuoksen lisääntymis- ja poikaistuotantoalueita tulisi rakentaa lisää, jotta Saimaasta laskeutuvat vaelluskalakannat voisivat kutea.
Emilio Urpalainen esittää, että Tainionkosken voimalaitoksen läheisyyteen rakennettaisiin luonnonmukainen kalatie. Myös Vuoksen lisääntymis- ja poikaistuotantoalueita tulisi rakentaa lisää, jotta Saimaasta laskeutuvat vaelluskalakannat voisivat kutea.

Mallia voisi ottaa Jyväskylästä

Jyväskylään on suunnitteilla kalatie kaupungin keskustan tuntumaan. Hanke ei ole pelkästään kalatie, vaan se on virkistysaluekokonaisuus.

Emilio Urpalainen toivoo, että hänen esittämänsä kalatie rakennettaisiin samanlaisella tyylillä.

– Kaupunkipurokin on ihan kiva, mutta jos se tehdään vielä massiivisemmin ja mietittynä myös virkistysalueena, pystymme tekemään huikeita juttuja.

Urpalaisen aloitteen mukaan Tainionkosken voimalaitoksessa oli aikoinaan aina 1980-luvun loppuvaiheelle asti kalaportaat, jotka eivät kuitenkaan toimineet tarkoituksen mukaisesti.

Vuonna 1986 Imatran Voima Oy haki vesioikeudelta lupaa korvata kalaportaat istutusvelvoitteella. Vesioikeus hyväksyi hakemuksen heinäkuussa 1986.

Jarmo Hämäläinen

Urpalaisen mielestä Tainionkosken kalatien voisi rakentaa vielä massiivisemmin kuin Imatrankosken kaupunkipuron. Arkistokuva.
Urpalaisen mielestä Tainionkosken kalatien voisi rakentaa vielä massiivisemmin kuin Imatrankosken kaupunkipuron. Arkistokuva.

"Yksittäinen kuntalainen pystyy vaikuttamaan"

Marraskuussa Emilio Urpalainen laittoi alulle yhdessä Jaakko Hasun ja Janne Hinkkasen kanssa kuntalaisaloitteen, jossa ehdotettiin riippusiltayhteyttä Malonsaaren, Mikonsaaren ja Haapasaaren välille.

Aloitteen allekirjoitti 124 henkilöä ja se laitettiin eteenpäin. Urpalaisen mukaan asiassa on tapahtunut edistystä.

– Olen kuullut epävirallisesti, että riippusillat olisivat jonkinlaisessa maakuntakaavaluonnoksessa. Näköjään näillä kuntalaisaloitteilla on merkityksensä, jos ne ovat tarpeeksi hyviä ja kiinnostavia. Yksittäinen kuntalainen pystyy vaikuttamaan asioihin, Urpalainen kertoo.

Luetuimmat