Uusien autojen turvalaitteet aiheuttavat turhia hälytyksiä hätäkeskukseen: Tuorein tapaus sattui maanantaina Ruokolahdella

Autossa oli automaattinen hätäpuhelinjärjestelmä, joka käynnistyi vahinkopainalluksesta.

Janne Lehtonen

Automaattinen hätäpuhelinjärjestelmä tuli pakolliseksi viime vuonna uusissa autoissa. Onnettomuuden sattuessa järjestelmä ottaa automaattisesti tai käyttäjän pyynnöstä yhteyden hätäkeskukseen. Virheilmoituksilta ei ole vältytty. Tuorein väärä hälytys tehtiin Ruokolahdella maanantaina.
Automaattinen hätäpuhelinjärjestelmä tuli pakolliseksi viime vuonna uusissa autoissa. Onnettomuuden sattuessa järjestelmä ottaa automaattisesti tai käyttäjän pyynnöstä yhteyden hätäkeskukseen. Virheilmoituksilta ei ole vältytty. Tuorein väärä hälytys tehtiin Ruokolahdella maanantaina.

Hätäkeskus sai maanantaina vähän ennen puolta päivää ilmoituksen Ruokolahdella tapahtuneesta liikenneonnettomuudesta.

Hälytys oli kuitenkin aiheeton. Sen aiheuttajaksi paljastui auton automaattinen hätäpuhelinjärjestelmä, joka käynnistyi autossa olijoiden vahinkopainalluksesta.

Hätäpuhelinjärjestelmä on käytössä kaikissa uusissa autoissa.

Vielä niiden toiminta ei ole kuitenkaan pomminvarmaa, vaan vääriä hälytyksiä tulee säännöllisesti, kerrotaan Etelä-Karjalan pelastuslaitokselta. Erityisen paljon hälytyksiä on tullut Nuijamaan rajanylityspaikalta venäläisautoista. Tapauksia on jo kymmenkunta.

Ruokolahden tapauksessa hälytys tuli suomalaisautosta.

Automaattinen hätäpuhelujärjestelmä tuli pakolliseksi uusiin autoihin viime vuonna. Ajoneuvoon asennettu eCall-laite ottaa joko automaattisesti tai käyttäjän pyynnöstä yhteyden hätäkeskukseen onnettomuuden sattuessa. Auton ja hätäkeskuslaitoksen välillä aukeaa tällöin puhe- ja viestiyhteys, ja eCall-laite välittää hätäkeskukselle tiedon onnettomuuspaikasta ja auton suunnasta.

Tavoitteena on saada apu nopeammin perille ja vähentää liikennekuolemia.

Luetuimmat

Uusimmat uutiset