Löysää kaasujalkaa kuralätäköiden kohdalla, "Liikenteessä toisten huomioiminen on pieniä tekoja", toteaa Liikenneturvan Mari Voutilainen

Mika Strandén

Autoilijoiden tulisi sovittaa vauhtinsa sellaiseksi, että vesi ei roisku jalankulkijoiden päälle.
Autoilijoiden tulisi sovittaa vauhtinsa sellaiseksi, että vesi ei roisku jalankulkijoiden päälle.

Vettä on viime päivinä satanut ja sataa Etelä-Karjalassa tänäänkin. Monin paikoin vesi lammikoituu teiden varsille, mikä asettaa polkupyöräilijät ja jalankulkijat kastumisvaaraan. Liikenteessä on syytä huomioida muut tienkäyttäjät ja välttää roiskuttamasta kuravettä jalankulkijoiden tai pyöräilijöiden päälle.

— Tällaisella ilmalla on tilannenopeus sovitettava sellaiseksi, että auto pysyy kuljettajan hallinnassa eikä vesi roisku jalankulkijoiden päälle, toteaa komisario Jukka Tylli Kaakkois-Suomen poliisilaitokselta.

— Liikenteessä toisten huomioiminen on pieniä tekoja. Kurakeleillä ravan roiskumista ei aina voi täysin estää, mutta oman nopeuden valinnalla pystyy pitämään kävelijät ja pyöräilijät kuivina. Se on paitsi toiset huomioon ottavaa myös lain velvoittamaa, muistuttaa yhteyspäällikkö Mari Voutilainen Liikenneturvasta.

Lätäköiden ohi liikennettä vaarantamatta

Autoilijan on valittava ajolinjansa siten, ettei roiskuta kuraa muiden päälle.

— Lätäkönhän voi mahdollisuuksien mukaan myös kiertää – toki muuta liikennettä vaarantamatta, Voutilainen lisää.

— Lätäköiden kanssa pitää olla varovainen siinäkin mielessä, että koskaan ei voi olla varma, kuinka suuri monttu veden alla on piilossa. Ja jos lätäkköä ei voi kiertää esimerkiksi vastaantulevan liikenteen vuoksi, on hiljennettävä vauhtia, muistuttaa Tylli.

Raimo eerola

Pimeinä aamuina ja iltoina valo imeytyy märkään asvalttiin. Heijastin auttaa jalankulkijaa näkymään liikenteessä.
Pimeinä aamuina ja iltoina valo imeytyy märkään asvalttiin. Heijastin auttaa jalankulkijaa näkymään liikenteessä.

Jalankulkija — muista heijastin!

Tyllillä on asiaa myös jalankulkijoille.

— Tällaisella säällä ja jo pimeinä aamuina ja iltoina heijastin on ehdoton! Märkä asvaltti imee valoa tehokkaasti ja heijastinta käyttävä erottuu paremmin liikenteessä.

Seitsemän prosenttia autoilijoista roiskauttaa huoletta

Liikenneturvan keväällä toteuttamassa kyselyssä neljä viidestä vastaajasta raportoi, että ajaa usein tai ainakin melko usein niin, ettei roiskuttaisi kuraa jalankulkijoiden tai pyöräilijöiden päälle. Toisaalta seitsemän prosenttia vastaajista kertoi, ettei koskaan välitä, roiskuuko rapa vai ei.

— Toisten huomioiminen tällä tavoin on siis valtaosalla suomalaisista hyvin hallussa – ainakin teoriassa. Silti useimmat lienevät tänäkin syksynä kuulleet tuttavapiirissään, kuinka joku kastui jalkakäytävällä. Pienet hyvän tahdon eleet tuovat hyvän mielen molemmille osapuolille, Voutilainen sanoo.

Varo vesiliirtoa!

Syksyn sadekeleillä autoilijaa vaanii vesiliirron vaara. Hyväkuntoiset renkaat ovat avainasemassa vesiliirron välttämisessä. Mitä syvempi renkaan ura on, sitä paremmin rengas ehtii sylkemään vettä altaan.

— Vesiliirrolla tarkoitetaan ohjauksen menettämistä tilanteessa, jossa ajoneuvon renkaat eivät enää ole kosketuksessa tien pinnan kanssa ja auto surffaa vesipatjan päällä. Vesiliirrossa auto ei ohjaudu, joten ratin kääntely on turhaa ja voi pahimmillaan aiheuttaa tieltä suistumisen, kertoo Voutilainen.

Johanna Vehkaluoto

Johanna Vehkaluoto

Osallistu keskusteluun

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.