Mansikkalan vanha ratasilta kiinnostaa nyt monia: mukana keskusteluissa maakuntamuseokin

Taustalla näkyvän palkkisillan purkaminen kiinnostaa Imatran kaupunkia. Maakuntamuseo ei innostu suunnitelmasta.
Taustalla näkyvän palkkisillan purkaminen kiinnostaa Imatran kaupunkia. Maakuntamuseo ei innostu suunnitelmasta.

Miltä kuulostaisi kevyen liikenteen baanan rakentaminen Mansikkalan vanhan ratasillan päälle, purettavien junaraiteiden paikalle? Tällaistakin on nimittäin ehdotettu.

Useastakin eri syystä Imatran kaupunkikehitysjohtaja Topiantti Äikäs ei innostu.

Kevyen liikenteen väylä johtaisi länsipäässä suoraan aseman rata-alueelle, mikä ei ole järkevää. Toisekseen raittia ei voisi asvaltoida, vaan se täytyisi rakentaa puusta.

— Ylläpito olisi veronmaksajille kohtuuttoman kallista, Äikäs arvioi.

Kolmanneksi: ratasillan katutasossa on jo valmiiksi kevyen liikenteen väylät.

Baanaa tuskin siis tulee. Päinvastoin Imatran kaupunkia kiinnostaa selvittää, voitaisiinko pääsy sillan päälle estää turvallisuussyistä kokonaan.

Yksinkertaisimpana ratkaisuna pidetään ratasillan yläosan purkamista sillan molemmista päistä. Teräsristikkorakenteeseen ei kajottaisi, mutta palkeista tehty osuus poistettaisiin kummassakin päässä siltaa.

Myös palkkisiltaa kannattelevat kivipilarit haluttaisiin poistaa kunnossapidon ja liikennejärjestelyjen sujuvoittamisen takia.

Maakuntamuseon rakennustutkija Laura Hesso ei ole suunnitelmasta kovin ihastunut. Arvokas ja suojeltu silta jäisi kovin töpöksi, jos alku- ja loppupää purettaisiin.

Hän toivoo, että kaupungin kanssa käytävissä neuvotteluissa päästään kaupunkikuvan kannalta hyvään ratkaisuun.

— Asia on kesken. Keskusteluja käydään hyvässä hengessä, Äikäs sanoo.

Kesken on myös ELY-keskuksen selvitys Taavetin ja Imatran välisestä moottoriliikennetiestä, jolla olisi omat heijastusvaikutuksensa Mansikkalan vanhaan siltaan.

Lisää aiheesta tämän päivän lehdessä.

Anu Pakarinen

Anu Pakarinen

Luetuimmat

Uusimmat uutiset