Kaverin käytännön pila yllätti: Imatralaislähtöinen taiteilija Jarkko Liutu seikkailee tanskalaisessa vodkamainoksessa

Hassu mainosvideo leviää kovaa vauhtia sosiaalisessa mediassa.

Mainosvideolla "Jarkko Liutua" näyttelee tanskalainen ammattinäyttelijä. Kuvakaappaus Youtube-videosta.
Mainosvideolla "Jarkko Liutua" näyttelee tanskalainen ammattinäyttelijä. Kuvakaappaus Youtube-videosta.

Tanskalaisen Trolden-panimon uunituoreessa vodkamainoksessa seikkailee saunova suomalaismies, jolla on imatralaisittain varsin tutun kuuloinen nimi: Jarkko Liutu.

Mainosvideo alkaa kuvalla tynnyrisaunasta. Sen jälkeen kuva siirtyy saunaan, jonka lauteilla röhnöttää puolialaston äijänköriläs, saunamestaruuden seitsemättä kertaa peräkkäin voittanut ”Jarkko Liutu”, joka päästelee suustaan Apulannan sanoituksia yhdistettynä siansaksaan ja hypistelee samalla käsissään vodkapulloa.

Tällä ”Jarkolla” ei ole oikean Liudun kanssa mitään tekemistä. Saunojaa esittää nimittäin tanskalainen näyttelijä.

Nimi kuitenkin on lainattu ihan oikealta Jarkko Liudulta.

— Kiva pieni yllätys kaverilta, Savonlinnassa nykyisin asuva Jarkko Liutu nauraa.

Facebook-pilaa?

Jarkko Liutu, 35, on Imatralla varttunut ja opiskellut tunnustettu kuvanveistäjä, jolla on parhaillaan työn alla mittava tilaustyö Vuoksenniskan koulukeskukseen.

Imatran kaupunki

Jarkko Liutu valmistui kuvataiteilijaksi Saimaan ammattikorkeakoulusta vuonna 2009. Hän on myös kovien materiaalien artesaani. Pian hänen kädenjälkeään voi ihastella Vuoksenniskan koululla.

Liutun mainitsema kaveri on tässä tapauksessa tanskalainen Kim Gregor Nielsen, johon Liutu tutustui kymmenkunta vuotta sitten Lappeenrannassa järjestetyn pohjoismaisen nuorisokonferenssin yhteydessä. Heillä synkkasi ja miehet ovat pitäneet sen jälkeenkin yhteyttä.

Nielsen sattuu työskentelemään vodkamainoksen tehneessä tanskalaisessa mainostoimistossa.

Liutulla ei ollut etukäteen pienintäkään aavistusta, että Nielsen inspiroituisi suomalaisystävästään tällä tavalla. Hän törmäsi vodkamainokseen tiistaina Kimin julkaistua sen omilla Facebook-sivuillaan.

— Ensin luulin sitä Facebook-pilaksi. Vasta myöhemmin tajusin, että kyseessä onkin ihan oikea mainos, Liutu kertoo.

”Nerokas mainos”

Mainosvideo julkaistiin vasta eilen, mutta se on ehtinyt herättää omituisuutensa takia jo runsaasti huomiota. Esimerkiksi Helsingin Sanomat tarttui aiheeseen keskiviikkona ja haastatteli videon tekijöitä ja myös Jarkko Liutua.

YouTubessa videota oli katsottu kello 21.30 mennessä jo 56 000 kertaa.

Liutu kertoo jutelleensa Kimin kanssa keskiviikkona ja tämän jännittäneen, miten Liutu suhtautuu jouduttuaan vodkamainokseen. Huoli oli turha.

— Ei tätä voi ottaa kuin komediapuolelta. Moni voisi loukkaantua, mutta minusta se olisi lapsellista. Minusta mainos on nerokas ja älyttömän hauska käytännön pila kaverilta.

Liutu ei erityisesti pidä vodkasta, mutta maistaa ilman muuta, jos kyseistä Fenris-vodkaa hänelle toimitetaan.

— Vielä ei sellaisesta ole ollut puhetta.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet

Luetuimmat

Uusimmat uutiset