Odotettu hetki koitti: Betonivalu käynnistyi Mansikkakosken ratasillan työmaalla ja kestää yhtä soittoa lähes vuorokauden

Betonia kuluu sillankanteen vajaat 900 kuutiota. Valu kestää arviolta parikymmentä tuntia.

Anu Pakarinen

Mansikkakosken uusi ratasilta saa tämän ja huomisen päivän aikana betonipinnan. Betonia kuluu lähemmäs 900 kuutiota.
Mansikkakosken uusi ratasilta saa tämän ja huomisen päivän aikana betonipinnan. Betonia kuluu lähemmäs 900 kuutiota.

Mansikkakosken uuden ratasillan kannen betonivalu on alkanut.

Noin 170 metriä pitkään siltaan kuluu betonia vajaat 900 kuutiota. Urakkaa on valmisteltu pitkään ja hartaasti, sillä työn on mentävä kerralla putkeen.

— Valun on tapahduttava kerralla. Taukoja ei voi tulla, korostaa projektipäällikkö Petri Viiru pääurakoitsija NRC Group Finlandilta.

Sää on aiheuttanut monenlaista päänvaivaa rakentajille. Sääennuste lupasi lumisadetta keskiviikkoaamuksi, minkä takia silta suojattiin tiistai-iltana pressuilla. Lumi tuli kuitenkin vetenä. Kuvassa etualalla projektipäällikkö Petri Viiru.
Sää on aiheuttanut monenlaista päänvaivaa rakentajille. Sääennuste lupasi lumisadetta keskiviikkoaamuksi, minkä takia silta suojattiin tiistai-iltana pressuilla. Lumi tuli kuitenkin vetenä. Kuvassa etualalla projektipäällikkö Petri Viiru.

Betoniautot suihkivat kuormineen työmaalle Lappeenrannasta. Suurempia viivytyksiä liikenteessä ei saisi tulla. Toisaalta kaikkeen on varauduttu. Toinen betoniasema on valmiudessa toimittamaan betonia tarvittaessa.

Teräsrakenteita lämmitettiin höyryllä

Alun perin betonivalu piti tehdä tiistaina, mutta sitä jouduttiin siirtämään liian kylmän sään vuoksi.

Tähtäin siirrettiin keskiviikkoaamuun kello 06. Sillan teräsrakenteet todettiin aamulla liian kylmiksi. Alkoi sillan lämmittäminen höyryllä.

Betonivalun jälkeen silta on 80-90-prosenttisesti valmis.
Betonivalun jälkeen silta on 80-90-prosenttisesti valmis.

Aamupäivällä olosuhteet olivat viimein kohdillaan. Betoniautoja alkoi saapua paikalle odottamaan h-hetkeä. Vihdoin kello 11 valu päästiin aloittamaan, Petri Viiru kertoo.

Valun arvioidaan kestävän parikymmentä tuntia. Työvuorossa on kerralla parikymmentä henkeä.

— Se on 18 tunnin setti kun homma räpsähtää käyntiin, Viiru sanoo.

Ensi kesänä valmista

Työmaan on tarkoitus siirtyä talvitauolle tammikuun alussa. Talvitauon aikana työmaalla pyörii ainoastaan kunnossapito. Alustavan suunnitelman mukaan työmaa käynnistyy jälleen huhtikuun 2020 alussa.

Tavoiteena on saada silta luovutuskuntoon kesän aikana. Sillan tulee olla valmis viimeistään marraskuussa 2020.

Katso tästä linkistä päivittyvää livekuvaa Mansikkalan ratasillan työmaalta!

25227251.jpg
Uusi silta tulee aivan vanhan viereen.
Uusi silta tulee aivan vanhan viereen.

Luetuimmat

Kommentoidut