Koronavuosi ei lisännyt perheneuvonnan asiakasmäärää Imatralla, mutta ihmiset pinnistelevät nyt kotona "aivan viimeiseen saakka" – Tarja Miikki: Ongelmat ovat olleet jo todella kuormittavia

Perheneuvonnassa on vuosittain noin 300 asiakasta.

Heikki Kemppainen

Tarja Miikki toivoo, että ihmiset hakisivat apua nykyistä aiemmin. Arkistokuva.
Tarja Miikki toivoo, että ihmiset hakisivat apua nykyistä aiemmin. Arkistokuva.

Imatran seurakunnan perheneuvonnassa asiakasmäärä pysyi tavanomaisella tasolla myös koronavuonna.

Perheneuvonnan työalajohtaja Tarja Miikki kertoo, että asiakkaita on vuosittain noin 300, ja käyntikertoja yhdellä asiakkaalla keskimäärin 7–10.

Vaikka asiakasmäärä ei pompannut koronavuonna, yhden havainnon Miikki on tehnyt.

– Nyt ihmiset todellakin pinnistelevät kotona aivan viimeiseen saakka. Apua tullaan hakemaan ehkä vielä enemmän liian myöhään kuin aikaisemmin. Parisuhde voi joutua lujille tilanteessa, jossa on paljon huolta, ja uuden arjen rakentaminen vie voimavaroja ja energiaa. Haluamme tukea perheitä jo nyt, kriisin aikana, että vaikeudet eivät kasautuisi ja vaikeutuisi poikkeustilanteen jatkuessa

Miikkiä harmittaa se, että avun hakemista venytetään liian pitkälle.

– Nyt ongelmat ovat olleet jo todella kuormittavia. Asiat selviävät aina helpommin, kun apua hakee aikaisemmin.

Korona itsessään ei ole Miikin mukaan yksittäistapauksia lukuun ottamatta ollut syynä ihmisten avuntarpeeseen.

– Toki korona voi olla taustalla aiheuttamassa niitä ongelmia, joihin apua haetaan.

arkisto/JOHANNA ERJONSALO

Imatran seurakunnan perheneuvonnassa käy vuosittain noin 300 asiakasta. Kuvituskuva.
Imatran seurakunnan perheneuvonnassa käy vuosittain noin 300 asiakasta. Kuvituskuva.

Korona-aika näkyy perheneuvonnan työskentelytavoissa.

Ensisijainen vaihtoehto on kohdata ihmiset etänä joko Teamsin, Skypen tai puhelimen välityksellä.

Kasvokkain tapahtuva neuvottelu on sekin edelleen mahdollinen, eikä kenenkään avun saaminen jää työskentelytavasta kiinni.

– Toimimme asiakasta kuunnellen. Etäneuvottelut ovat lisääntyneet, mutta kasvokkain tapahtuvia neuvotteluja on kuitenkin enemmän.

Lähitapaamisissa käytetään maskeja ja visiirejä, ja Miikki kehuu asiakkaiden tunnollisuutta.

– 99,9 prosenttia ihmisistä on tullut tapaamiseen oman maskin kanssa, joten vastuu todella kannetaan. Meiltäkin saa maskeja, jos omaa ei ole mukana.

Miikki kertoo jännittäneensä etäneuvottelujen osalta sitä, kuinka esimerkiksi lasten kohtaaminen Teamsin kautta onnistuu.

– Se oli oma, turha ennakkoluuloni. Lapset ottavat tekniikan helposti omakseen.

Maaliskuussa on tarkoitus käynnistää pitkään tauolla olleet lasten ja aikuisten eroryhmät.

Huhtikuun alussa on tulossa uutena ryhmätoimintana parisuhderyhmä, joka on Miikin kuvauksen mukaan parhaimmillaan parisuhteiden hoitamista, ongelmien ennaltaehkäisyä.

-Valtakunnallisesti on saatu hyviä kokemuksia ryhmätoiminnasta etänä. Niinpä olemme päättäneet kokeilla myös täällä Imatralla koronatilanteen jatkuessa parisuhderyhmää videovälitteisesti.

Miikki muistuttaa, että myös etänä järjestettävä ryhmätoiminta on parempi vaihtoehto kuin ei ryhmätoimintaa lainkaan.

Alkuvuosi on perheneuvonnassa perinteisesti vilkas. Niin nytkin.

 – Haluaisin sanoa ihmisille, että avun hakemisen kanssa ei tarvitse odottaa niin kauan, että on ihan tukossa. Oikea aika hakea apua on silloin, kun ensimmäiset hälytyskellot soivat, Miikki päättää.

Luetuimmat

Uusimmat uutiset