Mansikkalan vanhalla sillalla on tiukkoja tilanteita — kansa uskoo liikennevalojen auttavan, ammatikseen ajava taas pudottaisi ajonopeuksia

Liikennöinti kapealla väylällä on puhuttanut vuosien mittaan paljon. Aloitteessa esitetty autoliikenne kahdessa kerroksessa ei toteudu.

Minna Mäkinen

Henkilöautojen liikkuminen helpottuisi vanhalla sillalla, jos ajonopeuksia laskettaisiin, uskoo kuljettaja Vesa Mantila.

Autoja suihkii Vuoksen yli pitkin Mansikkalan vanhaa siltaa. Kohtaamistilanteessa jännitys tiivistyy ja jarruvalot välkkyvät, kun vauhti pudotetaan alas vaurioiden välttämiseksi.
— Henkilöautoilijat ajavat sillalla aika lailla keskellä ja hirmuista vauhtia. Se on ajattelemattomuutta, arvioi kuljettaja Vesa Mantila Pohjolan Liikenteeltä.
Sillalla tapahtuneita onnettomuuksia tulee kaupungin tietoon kuitenkin hyvin harvoin.
— Kaupungille Mansikkalan vanha silta ei ole murheenkryyni. Autoilijoilta sillan ylitys vaatii erityistä huolellisuutta ja varovaisuutta, toteaa kaupunkikehitysjohtaja Topiantti Äikäs.

Minna Mäkinen

Mopoille sillan ylitys ei tuota ongelmia.

Enemmistö liikennevalojen kannalla

Mansikkalan vanha silta on suljettu ajoneuvoliikenteeltä 15.1.—7.2. kaksoisraiteen vaatimien putkisiirtojen vuoksi.

Uutisvuoksi kysyi lukijoilta, miten autoliikenne soljuisi sillalla nykyistä sujuvammin. Verkkokyselyn 336 vastaajasta (tilanne 5.1. klo 16.58) 50 prosenttia on sitä mieltä, että sillalle pitäisi asentaa valo-ohjaus.
— Ainoa järkevä vaihtoehto olisivat liikennevalot, jos ei homma muuten toimi, sanoo nimimerkki Ylikulkija.
Kyselyssä toiseksi eniten (15 prosenttia) kannatusta saa ajorataan maalattava keskiviiva.
— Keskiviiva varmaan helpottaisi monia. Kaiteet saisi asentaa alemmas vanhan puuparrun paikalle. Sitten vähän malttia sillalle menemiseen, että toinen ehtii alta pois, kommentoi nimimerkki Paljon ylitellyt.
15 prosentin kannatuksen saa myös sillan muuttaminen yksisuuntaiseksi eli ylhäällä ajettaisiin yhteen ja alhaalla toiseen suuntaan.

Ammattiautoilija pudottaisi nopeudet

Ammatikseen autoilevasta Mantilasta paras keino sujuvoittaa liikennettä olisi nopeuksien alentaminen.
— Toinen keino on leventää ajorataa. Montaa kymmentä senttiä ei tarvittaisi.
Liikennevalot keräisivät Mantilasta vain jonoja sillan muutenkin ahtaisiin päihin.

Minna Mäkinen

Bussit eivät ole käyttänyt Mansikkalan vanhaa siltaa kesäkuun 2016 jälkeen.

Bussit kiertävät vanhan sillan

Bussit lopettivat Imatran kaupungin päätöksellä liikennöinnin sillalla heinäkuussa 2016.
— Silta oli hankala busseille. Henkilöautoja piti odottaa toisessa päässä. Sillalla on nyt turvallisempaa, kun bussit kulkevat muita reittejä, arvioi Mantila.
Vanhan sillan kierto tosin mutkistaa monia matkoja. Esimerkiksi linjat 3 ja 4 kiemurtelevat keskusasemalta Sienimäelle Tornansillan kautta.
— Myös Tornansilta on isoille autoille liian kapea silta, muistuttaa Mantila.

Minna Mäkinen

Junaliikenne vanhalla sillalla loppuu, kun viereen valmistuu uusi ratasilta.

Autoliikenne kahdessa kerroksessa ei toteudu

Imatran kaupunki ei lähde edistämään Mansikkalan vanhan sillan yläosan avaamista ajoneuvoliikenteelle. Asiaa esitti keskustan valtuustoryhmä Veikko Lankisen johdolla marraskuussa 2016.
— Asiaa on tutkittu. Sillan jälkeen ei ole riittävästi tilaa, jotta ajoneuvoliikenne pääsisi kurvaamaan alas ennen asemalaituria, toteaa Äikäs.
Yksi vaihtoehto olisi vetää tie tulevan kaksoisraiteen ratasillan ali Tainionkoskentielle.
— Se vaatisi muutoksia jo tehtyyn ja hyväksyttyyn siltasuunnitelmaan. Kustannukset jäisivät tietysti kaupungin maksettaviksi. Siinä ei miljoona euroa riittäisi, arvioi Äikäs.
Lankinen pitää aloitetta edelleen pohtimisen arvoisena.
— Ei sitä kannata heittää roskakoriin, vaan vielä tutkia. Moni vierastaa ajamista vanhalla sillalla.
Kaupunki antoi oman lausuntonsa ratasuunnitelmaan joulukuussa.
— Sen kanssa mennään, toteaa Äikäs.

Parannuksia on ajan mittaan pohdittu paljon

Imatran kaupunki on pyrkinyt sujuvoittamaan liikennöintiä Mansikkalan vanhalla sillalla useaan otteeseen.
Vuonna 2016 selvittelyssä oli mahdollisuus purkaa jatkossa pois sillan päissä olevat kivipilarit. Se olisi parantanut liikenteen sujuvuutta. Museoviraston kanta oli kielteinen, joten ajatuksesta luovuttiin.
Liikennevalojen käyttöönottoa sillalla selvitettiin vuonna 2014. Ne olisivat silloin maksaneet 68 500 euroa. Valo-ohjauksen arvioitiin muodostavan ruuhkia sillan molempiin päihin, joten suunnitelma haudattiin.
Sillalla oli aikoinaan puuparrut alhaalla ajoradan molemmin puolin.
— Autot kiipesivät puuparrujen päälle ja osuivat sillan pystypilareihin. Parrut poistettiin ja ylemmäs asennettiin teräskaiteet. Ajatus oli, että autoilijat hahmottaisivat ne paremmin, kertoo Imatran teknisen toimen entinen ylläpitopäällikkö Kari Tihtonen.
Ajoratamaalauksia sillalle ei Tihtosen mukaan toteutettu, koska silloin ajaminen vaikeutuisi entisestään.
— Vanha silta oli työvuosinani tapetilla tämän tästä. Pohdinnassa on ollut sekin, pitäisikö sillalla kieltää ajoneuvoliikenne kokonaan, muistelee Tihtonen.

Mansikkalan vanha silta

Otettiin käyttöön vuonna 1933. Yleiskaavassa suojeltu.

Kaksikantista, ristikkorakenteista siltaa pidetään yhtenä Suomen erikoisimmista.

Junaliikenne loppuu, kun viereen valmistuu uusi kaksiraiteinen ratasilta.

Sillalla tehtiin 200 000 euron remontti vuonna 2013. Silloin korjattiin mm.

ruostevaurioita.

Lähde: Arkisto




Luetuimmat

Uusimmat uutiset

Kommentoidut