Yrittäjä Kaisa Hirn yllättyi, kuinka paljon Sienimäen kioskista ostetaan elintarvikkeita: elokuussa avautuneen kaupan ovi käy tasaiseen tahtiin — "Osa on vieläkin ihmetellyt, että kioski on vieressä"

Kaisa Hirn kertoo asiakasvirran olleen pääosin sellaista, kuin hän odottikin. Pyhäpäivät ja ilma vaikuttavat sienimäkeläisten vilkkauteen.

Jasmin Ojalainen

Yrittäjä Kaisa Hirn kuvattuna heinäkuussa, noin viikko ennen kioskin avajaisia.
Yrittäjä Kaisa Hirn kuvattuna heinäkuussa, noin viikko ennen kioskin avajaisia.

Elokuun alussa Sienimäelle avautunut elintarvikekioski on reunustanut kylänraittia syksyn ajan. Asiakkaita on virrannut siihen malliin, että valot pysyvät päällä ja ovet avoinna, kertoo yrittäjä Kaisa Hirn.

— Osa on vieläkin ihmetellyt, että kioski on vieressä. Se on yllättänyt, että se on vielä uusi asia. Usein riippuu ilmasta tai pyhistä, miten ihmiset jaksavat lähteä liikkeelle. Ihan kivasti asiakkaat ovat ottaneet vastaan, sen puoleen ei ole valittamista.

Jos tämä edistää yhtään sitä, että näkee tuttuja ja vaihtaa kuulumisia, se on todella hieno homma.

Hirnin mukaan tuotevalikoimissa ei ole tapahtunut toistaiseksi suurempia muutoksia. Asiakkaiden toiveita on kuunneltu kuitenkin herkällä korvalla.

— Saatiin valikoimaan keittoja, jotka ovat syksyä vasten olleet hyvin tykättyjä. Kausijuhlia yritetään huomioida, joulun alla olen tehnyt kuivakakkuja ja valikoimissa on suklaata ja muuta sellaista.

Tällä hetkellä kioski pyörii kahden kokoaikaisen ja yhden osa-aikaisen työntekijän voimin. Kahtena viimeisenä viikonloppuna kioski on kokeillut pitää ovea auki myös sunnuntaisin.

— Tarkoitus olisi, että vielä marraskuun loppuun katsotaan sitä. Viime sunnuntaina kävi useampi, joka oli kuullut aukiolosta tutultaan. Sana on kiirinyt, se on otettu mukavasti vastaan.

Syyskuukausien aikana kauppias on niin ikään ehtinyt muodostaa käsityksen sienimäkeläisten kuluttajakäyttäytymisestä.

— Se yllätti, kuinka paljon menee elintarvikkeita. Osa asiakkaista ostaa suuren osan elintarvikkeista meiltä. Leipää, maitoa, eineksiä, juustoa ja leikkeleitä menee tasaisesti, tietysti nuoriso ostaa limsaa ja karkkia. Olutta ja tupakkaakin menee aika paljon, Hirn kertoo.

Sen lisäksi kioskilla käy päivittäin vakioasiakkaita, jotka pysähtyvät kahvikupilliselle. Hirnin mukaan kioskista on muodostunut tietynlainen kohtaamispaikka.

— Osa viettää täällä pitkäänkin. Monet asiakkaat jäävät ulos juttelemaan ja tuntuu, että se on sitä, mitä ihmiset kaipaavat. Siinä tulevat myös sosiaaliset kontaktit. Jos tämä edistää yhtään sitä, että näkee tuttuja ja vaihtaa kuulumisia, se on todella hieno homma. Se on henkistä hyvinvointia parhaimmillaan.

 

Luetuimmat

Kommentoidut