Koska olet viimeksi viettänyt aikaa hiljaisuudessa? — ”Keho ei ole kehittynyt vastaanottamaan valtavaa määrään ärsykkeitä”

AOP

Hiljaiset hetket arjen keskellä ovat tärkeitä. Rauhan hiljentymiseen voi tarjota esimerkiksi kävely luonnossa.

Hiljaisuus hoitaa ihmistä. Hiljentymällä voi ennen kaikkea oppia kuulemaan itseään.

Suomessa mindfulness alan pioneerin Leena Pennasen mukaan arjen kuormittavuudesta on tullut monelle normi. Päivittäisen kiireen keskellä ihmisen huomiota vaativat lukuiset asiat: työ, parisuhde ja harrastukset. Monet juoksevat asiat hoituvat kuin autopilotilla.

Huomiota vievät myös erilaiset ulkoiset ärsykkeet. Jatkuvasti mukana kulkeva puhelin hälyttää uusista viesteistä ja autossa taustahälynä soi radio.

— Keho ei ole kehittynyt vastaanottamaan valtavaa määrään ärsykkeitä, joita digiaika tarjoaa. Se kuormittaa ihmisen hermojärjestelmää hirveästi, sanoo Center for Mindfulness Finlandin perustaja ja toimitusjohtaja Leena Pennanen.

Sähköpostin ja some-viestien tarkkailu on muodostunut monelle tavaksi. Pennanen puhuu niin sanotuista dopamiinikikseistä, joita informaatiotulva aiheuttaa.

— Jatkuvien ärsykkeiden vuoksi aivot käyvät ylikierroksilla, uni jää vähälle ja väsyneenä tulee taas usein syötyä epäterveellisesti.

Hiljentyminen ei välttämättä ole helppoa

Etelä-Karjalan kesäyliopistossa mindfulness-kurssin pääkouluttajana toimiva Pennanen on huomannut, että monella on kaipuuta hiljaisuuteen.

— Yleensä kurssille ilmoittaudutaan siinä vaiheessa, kun havaitaan, että elämässä täytyy tehdä jokin muutos.

Hiljaisuuden voima on tehokkain retriiteissä, jotka kestävät vähintään 1—2 päivää.

Pennanen kertoo hiljaisuudella olevan tutkitusti rauhoittavia ja rentouttavia fysiologisia vaikutuksia.

— Yleensä 80 prosenttia osallistujista huomaa ensimmäisenä päivänä kuinka väsynyt on. Silloin levätään ja nukutaan. Sen jälkeen tarkkaavaisuus alkaa kääntyä sisäänpäin.

Pennasen mukaan hiljentyminen ei ole välttämättä helppoa. Pintaan voi nousta asioita, joita arjessa on tottunut juoksemaan pakoon. Hiljaisuudessa ihminen oppiikin ymmärtämään itseään.

— Pysähtyessä saa jälleen kontaktin sisinpäänsä. Sieltä löytyy uskomattomia voimavaroja, joiden avulla oppii navigoimaan arjen aallokossa. Hiljentymällä voi oppia hallitsemaan stressiä ja olemaan läsnä.

Tärkeää on aistia, ei ajatella

Hiljaiset hetket arjen keskellä ovat myös tärkeitä. Rauhan hiljentymiseen voi tarjota esimerkiksi kävely luonnossa.

— Silloin pitää jättää sekä puhelin että arkiasiat mielestään. Ajattelun sijaan on tärkeä aistia ympäristöä: miltä hengitys tuntuu, mitä näkee, miltä ulkoilma tuoksuu. Se katkaisee loputtoman analyysikehän ja antaa mahdollisuuden olla yhteydessä hetkeen.

Mindfulness-peruskoulutus CFM® 23.11.2017 — 14.6.2018 Etelä-Karjalan kesäyliopistossa. Ilmoittautuminen päättyy 9.11.2017.

Osallistu keskusteluun

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.