Imatran Venekerho palaa venesataman huoltajaksi — Ehtona oli, että Lammassaaren venepaikkojen hintoja ei tänä vuonna nosteta

Hannu Ojala

Saimaan Veneen satamatoimisto ja Imatran venekerhon tilat ovat lähekkäin toisiaan Lammassaaren venestamassa.
Saimaan Veneen satamatoimisto ja Imatran venekerhon tilat ovat lähekkäin toisiaan Lammassaaren venestamassa.

Imatran venekerho palaa kahden vuoden tauon jälkeen veneilijöiden huoltajaksi ja isännöimään Lammassaaren venesatamaa.

Sopimuksesta satamaa hoitavan yksityisen New Port Imatra Oy:n kanssa puuttuu vain allekirjoitus.

Venekerhon edustajana neuvotteluja hoitanut Jouni Eerola uskoo, että sopimus on saatu muodollisestikin loppuun ensi viikon aikana.

— Olemme tekemässä ensin vuoden sopimusta. Jos yhteistyö sujuu, pyrimme viiden vuoden sopimukseen.

Lammassaaren venesataman venepaikkojen hinnat eivät nouse viime kesästä.

Satamatoimintoja hoitava New Port Imatra on julkaissut tulevan veneilykauden hinnaston verkkosivuillaan.

Halvimmillaan venepaikka maksaa 195 euroa ja kallein listahinta on 645 euroa. Sähköpistokkeesta veloitukset ovat 25 eurosta 40 euroon.

Hintojen jäädyttäminen alkavalla purjehduskaudella oli Eerolan mukaan ensimmäinen ehto, kun kerhoa kutsuttiin neuvotteluihin tämän vuoden alussa.

— Halusimme rauhoittaa hinnoista käytyä keskustelua.

Jouni Eerola tietää, että noin 50 veneilijää on uhitellut lähtevänsä satamasta, jos venepaikkojen hintoja nostetaan.

Operaattori lupailee uutta laituria

Venekerho on neuvottelujen aikana käynyt myös keskusteluja alueen yrittäjien ja Imatran kaupungin kanssa, että uusi tilanne ei tuo yllätyksiä puolin eikä toisin.

— Kaupungille ja yrittäjille tämä kävi, Jouni Eerola kertoo.

Hän uskoo, että myös veneilijöille sopii, että satamaan tulee tuttu toimija.

New Port Imatra ei viime kesänä ei uusinut satamassa yhtään laituria. Yrityksen hallituksen jäsen Timo Luukkosen mukaan nyt on hyvin vahva ajatus, että syyspuolella satamaan tulee uusi laituri.

— Suunnitelmat ovat valmiina, mutta hallitus, ei ole tehnyt vielä tästä päätöstä, Luukkonen muistuttaa.

Satamatoimiston palvelut siirtyvät kevään aikana venekerhon ylläpitämän ravintolan tiloihin. Ulkoisesti ravintola pysyy nykyisellään.

— Veneilykauden aikana meillä on henkilökuntaa paikalla joka päivä yhdeksästä iltayhdeksään, Jouni Eerola lupaa.

Venekerhon tarkoituksena on hoitaa satamapalveluja sekä palkkatyövoimalla että talkootyönä.

Kesä avaa myös kerhon saunan vierasvenesatamaan tuleville veneilijöille.

Hannu Ojala

Imatran  venesataman vanhimmat laiturit ovat 70-luvulta ja kaupungin tekemiä.
Imatran venesataman vanhimmat laiturit ovat 70-luvulta ja kaupungin tekemiä.

Venesatamasta on riittänyt puhetta

Imatran venesatamasta on tämän vuosikymmenen aikana riittänyt puhetta.

Vuonna 2015 sataman operaattori vaihtui, kun rannat ja vesialuetta omistava Imatran kaupunki teki satamasta 20 vuoden vuokrasopimuksen perustetun New Port Imatra Oy:n kanssa.

Sopimus merkitsi sataman siirtymistä Imatralla yksityiseksi toiminnaksi. Venesatamaa oli 60- ja 70-luvuilla kehitetty kaupungin rahoituksella. Veneilijöiden palveluista oli siihen asti huolehtinut kolmannen sektorin toimijana Imatran venekerho.

Sopimuksessa kaupunki luovutti omistamansa satamarakenteet yksityiselle toimijalle. Se sai samalla myös päävuokralaisena yksinoikeuden vuokra-alueen liiketoimintaan.

Vastikkeena New Port Imatra on sitoutunut kehittämään satamaa 1,4 miljoonan investointiohjelmalla vuoteen 2025 mennessä.

Investointi rahoitetaan sataman tuotoilla eli venepaikkojen vuokrilla.

Yritys sai viisi vapaavuotta. Sen jälkeen se maksaa kaupungille vuosittaista 24 000 euron vuokraa.

Saimaan Vene Oy ja satamaoperaattori tekivät palveluista sopimuksen, joka jatkettiin viime vuoden puolella niin, että se päättyy vuoden 2021 lopussa. Saimaan Vene ilmoitti joulukuussa 2017 sanovansa sopimuksensa irti. New Port vastasi ensin ilmoitukseen, että se ei hyväksy irtisanoutumista. Se on myöhemmin ilmoittanut lopettavansa yhteistyön Saimaan Veneen kanssa.

Luetuimmat