Mansikkakosken uuden ratasillan urakka käynnistyy ensi viikolla — Kahdeksan miljoonaa euroa kustantavan sillan rakentajaksi valittiin NRC Group
Työt alkavat lumitöillä ja työmaa-alueen rajaamisella. Siitolanrannan puolelle tulee myös kevyenliikenteen järestelyjä.
Kaksoisraiteen yhteydessä uusittavan Mansikkakosken ratasillan remontti käynnistyy valmistelevilla töillä ensi viikolla Imatralla. Väylä eli entinen Liikennevirasto on solminut urakasta sopimuksen NRC Group Finlandin kanssa, joka puolestaan on entinen VR Track.
Projektipäällikkö Petri Viiru kertoo urakan kustannusarvion olevan noin kahdeksan miljoonaa euroa.
— Ensi viikolla alueella tehdään pääasiassa lumitöitä ja työmaan rajaamista aitauksin. Jonkin verran tehdään myös kevyenliikenteen järjestelyitä Siitolanrannan puolella. Tässä vaiheessa en vielä osaa sanoa, mitä kautta kevyt liikenne ohjataan kulkemaan. Sillan toisella puolella järjestelyitä tulee vasta helmikuussa.
Työmaatoimistolle tilat järjestyvät Pulliaisen talosta.
— Ikkunan taakse asetetaan näyttö, jonka avulla tiedotetaan työmaalla tapahtuvista asioista ja liikennejärjestelyistä, Viiru kertoo.
Viereiselle tontille Siitolanrannantien varteen on tarkoitus rakentaa työmaavarasto. Varaston rakentamiseksi on haettu erikoislupaa Imatran kaupungilta.
Helmikuussa työt jatkuvat muun muassa työmaalautan rakentamisella, joka mahdollistaa sillan rakentamisen Vuoksen yli.
Siltaurakka sisältää uuden ratasillan rakentamisen lisäksi myös muutostyöt sillan alapuolisille kulkuväylille.
Viiru kertoo, että siltatyömaalla työskentelevien henkilöiden määrä vaihtelee tulevien kuukausien aikana.
— Niin sanottu Vuoksen ylitys tapahtuu touko-kesäkuussa. Silloin siltaa on rakentamassa maksimimäärä miehiä eli noin parikymmentä henkeä. Minimissään taas rakennusmiehiä on kaksi.
Nykyinen kaksikerroksinen silta jää jatkossa kevyen liikenteen ja autoilijoiden käyttöön. Silta on valmistunut vuonna 1933.