Eksoten kotihoidon johtamistapoihin on puututtu ja aamuruuhkaa yritetään hellittää aikaistamalla hoitajien aamuvuoroa 15 minuutilla — Tuula Karhula: ”Kaikesta saa puhua”

SuPerin kantelun ja valvontapyynnön esiin tuomia ongelmia kotihoidossa on ryhdytty korjaamaan.

Marleena Liikkanen

Eksote yrittää korjata SuPerin esiin tuomia epäkohtia kotihoidossa.
Eksote yrittää korjata SuPerin esiin tuomia epäkohtia kotihoidossa.

Kotihoidon työntekijöiden listaamia epäkohtia on ryhdytty korjaamaan Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirissä (Eksote).

Ensi viikolla alkaa kokeilu, jossa kotihoidon työntekijöiden aamuvuoroa aikaistetaan 15 minuutilla. Eksote selvitti Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin esiin nostamista epäkohdista muun muassa aamukäyntien viivästymistä.

Kokeilussa lähihoitajien, kodinhoitajien ja hoiva-avustajien aamuvuoro alkaa kello 6.45. Työvuoro aikaistamisella saadaan aamun ruuhkahuippuun reilusti yli sata asiakaskäyntiä lisää. Tavoitteena on, että jokainen asiakas saisi aamupalansa viimeistään kello 10.

Lisäksi kotihoitoon hankitaan lähiaikoina tukipalveluita ostopalveluna. Hoivajohtaja Taina Jaakon mukaan satsaus ei ole määrällisesti merkittävä, mutta vaikutuksiltaan suuri. Eksote voi ostaa kotihoidon aamun ja illan ruuhkahuippuihin yksittäisiä tunteja.

— Nämä avustajat auttavat asiakasta esimerkiksi ruokailussa, liikkumisessa ja hygieniassa.

Avustajat auttavat asiakasta esimerkiksi ruokailussa, liikkumisessa ja hygieniassa. — Taina Jaako

Laskutuskäytäntökin muuttuu. Ensi vuonna Eksote alkaa laskuttaa kotihoidon asiakasta toteutuneiden tuntien perusteella, koska aina suunnitellut tunnit eivät ole sellaisinaan toteutuneet.

Epäkohtiin saa puuttua

Terveys- ja vanhuspalvelujen johtajan Tuula Karhulan mukaan olennaisinta on kuitenkin johtamistapoihin puuttuminen.

— Kaikesta saa puhua. Avoimuutta ja epäkohtien esille ottoa yhdessä kehittämisehdotusten kanssa on korostettu henkilöstölle joka yhteydessä, selvittää Karhula.

Kaikesta saa puhua. Avoimuutta ja epäkohtien esille ottoa yhdessä kehittämisehdotusten kanssa on korostettu henkilöstölle joka yhteydessä. — Tuula Karhula

Taina Jaako sanoo, että vuoropuhelua on tiivistetty, jotta kentältä annetut palautteet varmasti etenisivät esimiesten ja palvelupäällikön kautta hoivajohtoon asti.

Lähihoitajien työtä kehitetään.

— Tiimitasolle viedään päätösvaltaa, jotta jokainen voi vaikuttaa oman työn sisältöön, kertoo Jaako

Toiminnanohjausjärjestelmässäkin riittää Jaakon mukaan edelleen hiomista.

9 muistutusta ja yksi kantelu

Kai Skyttä

Eksoten kotihoito tekee päivittäin 4 000 asiakaskäyntiä. Arkistokuvassa Tuija Tallgren.
Eksoten kotihoito tekee päivittäin 4 000 asiakaskäyntiä. Arkistokuvassa Tuija Tallgren.

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer teki kesäkuussa Eksoten kotihoidosta valvontapyynnön aluehallintoviranomaiselle sekä kantelun oikeusasiamiehelle.

SuPerin mukaan kotihoito ei täytä lakien ja laatusuositusten vaatimuksia ja henkilöstö on ylikuormitettua. Työntekijät listasivat havaitsemiaan epäkohtia kahden viikon ajalta, ja listasta tuli pitkä.

Eksoten hallitus päättää keskiviikkona vastauksestaan aluehallintoviraston selvityspyyntöön.

Kotihoidon palveluista on jätetty kuluvan vuoden alkupuoliskon aikana yhdeksän muistutusta, yksi kantelu, yksi selvityspyyntö potilasvakuutuskeskukseen, neljä oikaisuvaatimusta sekä 10 epäkohtia koskevaa asiakaspalautetta.

Määrät ovat Jaakon mukaan suunnilleen viime vuoden tasolla.

— Nämä voivat liittyä esimerkiksi asiakasmaksuihin, hoitosuunnitelman sisältöön tai vaikka siihen, että asiakasta tai omaista ole osattu kohdata asianmukaisesti.

Eksoten kotihoito tekee päivittäin 4 000 kotikäyntiä.

Luetuimmat

Uusimmat uutiset