Imatra rajaradan ratasuunnitelman teko käynnistyy Väylävirastossa – Kaksoisraide vedetään rajalle asti, Linnankosken ja Kuparin tasoristeykset poistuvat

Imatran kaupungin ja maakuntaliiton tavoitteena on, että henkilöliikenne Pietariin voisi alkaa vuonna 2025.

Jarmo Hämäläinen

Koejuna Pietarista saapui Imatrankosken asemalle syyskuussa 2019.
Koejuna Pietarista saapui Imatrankosken asemalle syyskuussa 2019.

Imatran kaupungin tavoite kansainvälisestä raideliikenteen ylityspaikasta ja henkilöliikenteen avaamisesta Pietariin on nytkähtänyt tällä viikolla askeleen eteenpäin

Väylävirasto ilmoittaa aloittavansa ratasuunnitelman laatimisen tarpeellisine tutkimuksineen reitille Imatra-Imatrankoski-raja.

Kokonaiskustannusarvio 83 miljoonaa euroa

Rajaradan sähköistämisellä, kaksoisraiteella ja Imatrankosken ja Pekolan ratapihamuutoksilla pohjustetaan Imatraa kansainvälisen raideliikenteen rajanylityspaikaksi.

Yleissuunnitelma raideliikenteen kansainvälistämisen vaatimista parannustöistä Imatralla tehtiin Väylävirastossa jo vuonna 2014,

Suunnitelman kokonaiskustannusarvio on 83 miljoonaa euroa, mutta toimenpiteet voidaan toteuttaa myös vaiheittain.

Venäjällä pitäisi myös parantaa rataa

Päätöksiä kansainvälisen raideliikenteen virallisen ylityspaikan avaamisesta tehdään aikanaan eduskunnassa ja liikenne- ja viestintäministeriössä.

Hanke lähtee liikkeelle, jos Suomen ja Venäjän valtioiden välillä tehdään sopimus liikenteen kansainvälistämisestä.

Venäjän puolella hankkeen toteutuminen vaatisi Svetogorskin aseman infran parantamista ja Kamennogorskin eli Antrean ja Svetogorskin välisen radan sähköistämistä.

 Venäjän suunnalta on viime aikoina saatu tietoa siitä, että kiinnostusta kansainvälisen raideliikenteen kehittämiseen Imatran suunnalla kyllä löytyy. — Suna Kymäläinen

– Venäjän suunnalta on viime aikoina saatu tietoa siitä, että kiinnostusta kansainvälisen raideliikenteen kehittämiseen Imatran suunnalla kyllä löytyy, kertoo eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan ruokolahtelainen puheenjohtaja Suna Kymäläinen (sd.).

Yksi askel eteenpäin

Ratasuunnitelmasta on Kymäläisen mukaan vielä pitkä matka rajaradan rakentamiseen ja kansainvälisen raideliikenteen ylityspaikan avaamiseen. Se vaatii jo noottien vaihtoa valtioiden välillä.

– Se, että Väylävirastossa aloitetaan suunnitelman teko, on hyvä merkki ja yksi askel eteenpäin. Radan rakentamiseen voidaan esittää määrärahoja vasta sitten, kun ratasuunnitelma on valmistunut.

Etelä-Karjalaan varmistui tällä viikolla 30 miljoonaa lisärahaa valtiolta kaksoisraiteen rakentamiseen.

– Raideliikenteeseen satsataan nyt, se on ilmastopoliittinen linjaus. Imatran rajarata olisi tärkeä teollisuudelle ja henkilöliikenne toisi matkustajia koko Itä-Suomeen Kymäläinen muistuttaa.

Kuparin ja Linnankosken tasoristeykset poistuvat

Hannu OJala

Linnankosken tasoristeys poistuu aikanaan, kun rajarataa rakennetaan Imatralla kaksiraiteiseksi.
Linnankosken tasoristeys poistuu aikanaan, kun rajarataa rakennetaan Imatralla kaksiraiteiseksi.

Imatran rajaradan parantamishankkeeseen sisältyy myös Kuparin ja Linnankosken tasoristeysten poistaminen.

Tällä hetkellä Imatran ja Svetogorskin välinen raideliikenne yhdellä raiteella on hyvin rajoitettua, ja se koostuu lähinnä puuntuonnista Venäjältä Suomeen.

Rataliikenteen kansainvälistämisen tavoiteajankohdaksi on asetettu Etelä-Karjalan liiton ja Imatran kaupungin yhteisessä projektihankkeessa vuosi 2025.

Raideliikenteen kansainvälisistä perinteistä ei ole Imatralla puutetta. Rautatieyhteys Pietarista Viipurin kautta Imatralle avattiin jo 1890-luvulla.

Luetuimmat

Uusimmat uutiset