Imatran tehtailla palohälytin värähti aiheetta viimeksi jouluviikolla, mutta Stora Enso on pystynyt karsimaan erheellisiä paloilmoituksia viime vuosina huomattavasti

Mika Strandén

Viime viikolla Stora Enson Imatran tehtaalla paloilmaisin hälytti vesihöyrystä. Arkistokuva.

Viimeisin erheellinen palohälytys Stora Enson Imatran tehtailla tapahtui 21. joulukuuta. Se johtui tuotannossa tapahtuneesta vaarattomasta prosessihäiriöstä, jonka seurauksena palo-oven ilmaisin reagoi vesihöyryyn, kertoo palopäällikkö Mikko Parikka Stora Ensolta.

— Tällä hetkellä automaattisista paloilmoituksista 60 prosenttia on erheellisiä. Valtakunnallinen keskiarvo on yhdeksänkymmenen ja sadan välillä, siihen tasoon nähden tilanne on tosi hyvällä tolalla.

Aikaisemmin laitteiden ikä oli suurin syy, nyt isoin haaste on ihmisten toiminta.

Vuonna 2012 vastaava prosentti Imatran tehtailla oli 94. Kehitystä selittää se, että laitteista johtuvien aiheettomien hälytysten osuus on viime vuosina saatu kitkettyä 10—15 prosenttiin. Erheellisiä ilmoituksia voi aiheutua muun muassa säiliöiden höyrytyksestä tai prosessikemikaaleista, mutta pulmallisinta on ihmisen erehdys.

— Aikaisemmin laitteiden ikä oli suurin syy, nyt isoin haaste on ihmisten toiminta. Kun mennään kunnossapito- tai käyttötöihin, paloturvallisuustekniikkaa ei huomioida riittävästi. Henkilöstön koulutuksessa ollaan päästy mainioon tilanteeseen, mutta työtä joudutaan vielä jatkamaan.

Imatran tehtailla palohälytystilanteen hoitaa tehdaspalokunta, minkä vuoksi ensivaiheeseen ei saavu pelastuslaitoksen yksikköä. Teollisuudessa erheellinen paloilmoitus aiheuttaa aina kustannuksia.

— Käytännössä alta viiden minuutin tiedetään, mitä kohteessa on tapahtunut. Välillisiä kustannuksia tulee, kun henkilökunnan keskittyminen menee hälytykseen.

Luetuimmat

Uusimmat uutiset