Joukkoliikenteen kesäaikatauluissa on työmatkalaisille kinkkisiä taukoja — Vuoksenniskan optikkoliikkeen yrittäjä Tuulikki Saharainen päätti muuttaa työaikojaan välttyäkseen 2,5 tunnin odottelulta

Kaupungin mukaan työmatkalaiset huomioidaan käyttäjämäärien mukaisesti.

Jasmin Ojalainen

Imatrankoskella asuvan Tuulikki Saharaisen työmatka linja-autolla Vuoksenniskalle ja takaisin on kesäaikatauluja lukuunottamatta sujunut ongelmitta. Nyt hän on turvautunut kimppakyytiin ja muuttanut työaikojaan bussivuoroja mukaillen.
Imatrankoskella asuvan Tuulikki Saharaisen työmatka linja-autolla Vuoksenniskalle ja takaisin on kesäaikatauluja lukuunottamatta sujunut ongelmitta. Nyt hän on turvautunut kimppakyytiin ja muuttanut työaikojaan bussivuoroja mukaillen.

Joukkoliikenteen kesäaikataulut voivat aiheuttaa niitä käyttäville työmatkalaisille päänvaivaa.

Vuoksenniskan Näön Vuoksi –optikkoliikkeen yrittäjän Tuulikki Saharaisen Pistetalojen pysäkiltä alkava työmatka sujuu kesällä jouhevasti vain toiseen suuntaan. Huhtasesta Jakolaan ajavan linja numero kolmen vuorot lähtevät iltapäivisin Vuoksenniskalta kello 16.20 ja 19.10, jotka Saharainen kokee ongelmallisiksi normaaleja työaikoja noudattaville.

— Luulin aluksi, että aikataulussa on painovirhe. Onneksi on työkaveri ja miesystävä, joiden kyydillä minun on ollut mahdollista kulkea, Saharainen kertoo.

Saharaisen käyttämä linja osuu kesäisin koskinäytösreitille, sillä se ajaa Imatrankoskentietä Vuoksen yli Ensontielle.

— Ymmärrän turvallisuusseikat koskinäytösten aikaan, mutta en sitä, miksi vuorojen välinen tauko on niin pitkä. Linja voisi jäädä vaikka Imatrankoskelle, hän pohtii.

Työajat bussiaikataulun mukaiseksi

Vaikka kyytijärjestelyt onnistuvatkin, yrittäjänä Saharainen kokee vaivattomammaksi muuttaa omaa työaikaansa.

— Bussiaikataulujen vuoksi helpompaa on laittaa liikkeelle kesäaukioloajat ja sulkea heinäkuussa tuntia aikaisemmin neljältä.

Vaihtoehtoisia kulkupelejäkään ei tahdo olla, sillä Saharaisen oma auto on perheenjäsenen käytössä toisella paikkakunnalla. Pyöräilyä hän harkitsi, mutta menomatka Imatrankoskelta Vuoksenniskalle vaatisi suihkussa käynnin ennen töiden aloitusta.

— En mielelläni hankkisi toista autoakaan. Haluan olla riippumaton muiden kyydeistä, vaikka niitä löytyykin. Kun maksaa 30 päivän bussilipun, niin olisi kiva päästä kohtuuajassa perille.

Kesäaikatauluja säätelevät käyttäjämäärät

Imatran kaupunkikehitysjohtaja Topiantti Äikäs kertoo, että kaupungin sisäisessä joukkoliikenteessä työmatkalaiset huomioidaan käyttäjämäärien perusteella.

— Lähtökohta on, että reittivaihtoehtoja pohditaan aina isojen joukkojen liikuttelun tarpeen mukaan. Kesäaikataulua säätelee se, että joukkoliikenne harvempaa. Käyttäjämääristä tiedämme, että nykyinen taso on riittävä, sillä ihmiset sillä ihmiset kulkevat myös pyörillä ja kävellen.

Koskinäytösten ajan tiet ovat liikenteeltä suljettuina. Äikäs kertoo, että yksittäisten linjojen reittimuutosten tarpeellisuudesta koskinäytösten aikana ei ole ollut keskustelua.

— Täytyy muistaa, että koskinäytös on yksittäinen tekijä, joka ei täysin määrittele reitin tai aikataulun suunnittelua, Äikäs lisää.

Kaupungille tullut palautetta

Kesäaikatauluista on tullut palautetta kaupungin asiakaspalveluun. Linja numero neljä poistettiin aikatauluista koulujen kesälomaa ja täten käyttäjämääriä silmäillen, mikä on saanut osakseen palautetta linjaa muutoin käyttäviltä matkaajilta.

Luetuimmat